marți, 24 martie 2009

Un brand cu personalitate si o personalitate cu brand

Citeam ieri pe blogul celor de la Karma un articol (scris cu o usoara umbra de malitiozitate) despre numarul mare de seri folk aparute in Bucuresti in ultima vreme. Este o tendinta zic eu normala in orice "industrie" care respecta niste reguli: exista ceva ce are succes si aduce un minim de profit - fie el pecuniar sau de imagine si renume? O va face toata lumea (mai devreme sau mai tarziu), pana la saturatie! Pe principiul balonului de sapun...doar ca la un moment dat se va sparge!

Dar postul de azi se refera la altceva: un brand al serilor folk - Supa! Pentru cei care se vor incrunta sau vor ridica din spranceana le voi demonstra afirmatia de mai sus! In plus vreau sa ii dau Ancai un exemplu de folosit pentru viioarele traininguri de "Personnal Branding" pe care le va sustine.

Am fost aseara (unde altundeva decat) in Expirat! Inutil sa spun ca gemea de lume! Iar am stat claie peste gramada, buluciti langa scena! Dar cand esti intre prieteni si oameni frumosi si veseli, ascultand muzica buna nu mai conteaza! Deschiderea a fost facuta de Fortele de Munca - baietii simpatici, muzica ok - ceea ce ma face sa laud reluarea demersului lui Supa de a chema din nou invitati nu atat de cunoscuti! O mica mentiune am...in ceea ce priveste prezenta scenica... baietii mi-au parut cam stresati...desi chiar nu aveau de ce!

Din punctul meu de vedere este clar ca solistul/solistii fac toata atmosfera! Si un punct in plus pentru Supa este ca nu pare a canta in fata unui public...cat mai degraba intre prieteni! Nu exista "bariera" solist/public ca in alte cazuri....toti de acolo par a-i fi prieteni (sau poate chiar ii sunt). Si chiar daca nu cunoaste pe toata lumea adunata in fata scenei, fac pariu ca stie minim un reprezentant din fiecare grupulet. Si pe langa asta...mai face si glume! Si fereasca Sfantu' sa te ia in vizor si sa fie in forma...ca nu mai scapi (si sunt cativa care stiu!)! Din punctul meu de vedere asta inseamna prezenta scenica, dublata de experienta de 5 ani de seri folk in Expirat...in mare in fata acelorasi oameni! Ceea ce spune multe! La fel cum spune si inghesuiala de la serile lui!

Si pentru ca imi place sa ma joc si sa fac paralele cu diverse fenomene din punct de vedere marketing (defect profesional!), o sa il parafrazez pe Nick si trainingul sau de branding si am sa spun de ce cred eu ca Supa poate fi considerat un brand...desi fara voia lui (motiv pentru care sper sa nu ma ia la injuraturi :) )! Pe de alta parte multe branduri celebre au fost create si si-au castigat statutul fara intentie. Teoriile sunt luate exact din curs! (pentru explicarea in detaliu a conceptelor profesionale va asteptam la Junior Brand!)

1. In primul rand are avantajul incontestabil de a fi primul!(sunt de acord cu tine Vlad) A creat o piata, a format obiceiurile de consum...Si le-a transformat in nevoi! Acum 5 ani nu mai existau manifestari folk in cluburi. Mai erau organizate concerte, dar seri dedicate in cluburi nu! Inca putin si il asociem cu "categoria de produse".

2. Are confirmarea timpului: de atatia ani, parca nimic nu s-a schimbat in atmosfera si in entuziasmul cu care il primeste si il acompaniaza "publicul". Mai mult, sunt atatia care si-au adus prietenii cu ei, i-au "inoculat", i-au obisnuit si acum prietenii la randul lor sunt promotori ai prezentei in Expirat la serile Folk cu Supa si Invitatii! (putem spune ca face parte din viata mai multor generatii avand in vedere ca unii dintre cei prezenti in public sunt deja sau se pregatesc sa fie parinti).

3. Are confirmarea "consumatorilor". Si nu cred ca trebuie sa mai explic in continuare...

4. Are confirmarea concurentei. N-as numi-o chiar concurenta, desi in sens comercial si economic asta este (pentru ca sunt eu diplomata)...dar este cert ca acest concept de seri folk a fost preluat si valorificat - e adevarat, fiecare cu specificul sau!

5. Este cunoscut pentru ceva. Este cunoscut pentru ceva bun. Este cunoscut pentru ceva diferit. Este cunoscut pentru lucruri de care publicului ii pasa.

QED - sau am demonstrat ceea ce vroiam sa demonstrez!

Personal branding?! Cert este ca e brandul nostru de luni seara, din 2 in 2 saptamani. Sa nu uitam de "Foooooarte Biiiine Suuuupa!"
Urmatorul recital speram sa fie pe 13 Aprilie - cu noroc!

5 comentarii:

Matei Laudoniu spunea...

foarte pertinent postul tau, cu remarca ca tatutzu supa ar face bine sa mai bage si niste cantece mai putin cunoscute si mai de suflet, ca folkul si cantecele de munte nu se rezuma la "valiza", "laura", si "tropa trop". Or fi astea de atmosfera, dar la un moment dat daca le canti numai pe astea iti uzezi imaginea. Mie mi se pare ca a fost cel mai aplaudat atunci cand a cantat un cantec mai putin cunoscut aseara, parca "Nostalgie", ala cu "Vei pleca din orasul verde
Si n-ai sa te-opresti pana ce
De la mine mai ai vesti
". Imi mentin un punct de vedere mai demult exprimat, si anume ca Supa este un super meserias dar ca la potentialul lui ar putea arata mult mai mult. Sunt zeci de cantece mult mai frumoase decat cele pe care le canta de obicei, care ar putea sa constituie macar 50% din repertoriul lui. Daca din "valiza", o dai in "laura", si dupa aia in "tropa trop" si o tii asa juma de ora - sunt doar exemple, nu ma refer neaparat la cantecele astea, ci la genul asta de cantece, devii previzibil si neinteresant. E adevatat ca astea fac atmosfera, dar daca macar la doua piese nu intercalezi si una mai putin cunoscuta la care sa se faca liniste, si auditoriul doar sa asculte fara implicare, atmosfera se transforma in balamuc. In nici un concert serios melodiile cele ami cunoscute nu sunt cantate la gramada, si in nici un caz cele de acelasi tip. Maxim doua la rand, dupa care se schimba registrul. Supa intr-adevar, a devenit un brand cu anii, dar trebuie sa umble putin la repertoriu daca vrea se pozitioneze ca brand si peste cativa ani. supa a avut mereu momente cand punea mana pe chitara si se facea liniste, sau cand punea mana pe chitara si se facea balamuc. ambele sunt reactii autentice si valabile, dar trebuiesc imbinate

Ioana (Abe) spunea...

Foarte corect! Sunt de acord cu tine! Merci de completare! Stiu ca la un moment dat i-am atras atentia pe tema asta...dar acum ca e si scris poate baga la cap! :))

Onixa spunea...

Da, perfect de acord cu Matei, si eu votez pentru un repertoriu ceva mai bogat si nu melodiile in aceeasi ordine mereu.Dar aici tine si de inspiratia omului cand e pe scena zic eu asa ca eu propun sa ii cream cumva o atmosfera propice sa ii aminteasca melodiile alea mai rar cantate.

Ioana (Abe) spunea...

cum sa facem sa cream acea atmosfera...? :)

Onixa spunea...

ii aducem o muza