vineri, 9 octombrie 2009

WebIt Bulgaria 2009 - follow-up

WebIt-ul a fost prima conferinta de afaceri din afara Romaniei la care am participat. Si mi-a placut. Pentru ca, la nivel de oameni si de interactiune este un pic altceva decat la noi. Per ansamblu a fost o experienta interesanta, utila si eficienta (avand in vedere ca mi-am atins obiectivele cu care plecasem de acasa...and then some!).

Am cunoscut oameni foarte interesanti, am avut discutii motivante si inspirationale si m-am intors cu idei bune (pe care ma ambitionez sa le pun in practica, macar si doar pentru a da peste nas carcotasilor care cred ca nu se poate si ca nu voi avea sustinere :P).

Interesant de observat este diferenta de "cultura" in organizarea de evenimente intre Romania si Bulgaria. In primul rand locul de socializare si "business talk" era foarte mic - 6 masute. In al doilea rand, "consumabilele" (apa, cafea, mancare)erau toate pe bani - ceea ce nu este neaparat rau, dar ma gandeam cum ar fi fost la noi daca am fi facut asta, cum ar fi vuit blogosfera si online-ul de comentarii negative. Si biletele la conferinta au fost o suma considerabila. Cu toate ca sunt mult mai orientati catre profit decat noi (in toate domeniile) si ca au cultura platii pentru orice, impresia mea a fost (fara sa verific ceva cifre sau date) ca sunt un popor mai sarac decat noi.

Un alt aspect destul de neplacut a fost slaba calitate a netului wireless. As spune ca prin definitie suntem noi carcotasi. Ei bine m-am convins ca si polonezii sunt la fel, pentru ca aceleasi remarci le-au avut si ei. Cred totusi ca la noi organizarea ar fi fost ceva mai "user friendly" dar...putem dovedi asta la anu'! :)

Trecand si peste problemele pe care le-am avut la inregistrare (nu doar eu ci si alti membrii mai de vaza ai "delegatiei romane"), conferinta a fost ok, iar incadrarea in timp impecabila. Mi-a placut conceptul de paneluri de 40 de minute, urmate de pauze de 20 ceea ce nici nu a plictisit lumea si a lasat mai mult timp pentru discutii si networking. Laudabil este si modul in care s-au facut inscrierile online si in general, tot site-ul evenimentului. Si au mai fost si alte idei pe care le-am retinut si pe care le voi folosi in activitatea de organizare de evenimente pe care o vizez.

Pentru un insight mai detaliat asupra celor mai interesante paneluri de la WebIt recomand livebloggingul lui Mugur.

Ce am retinut eu in urma prezentarilor la care am asistat este ca viitorul marketingului digital este pe mobil (ceea ce ma face sa cred ca vom asista la mai multe evenimente pe aceasta tema), ca se va pune in continuare tot mai mult accesul pe masurabilitate si ca tot mai multe campanii for fi centrate pe Internet (canalelor fiind doar cu rol de suport) - deci nimic nou.

Totusi, pentru mine a fost o surpriza sa constat ca, in comparatie cu restul Europei (chiar si cu unele tari din Europa de Est) cu toate ca ne batem cu pumnul in piept, Romania este destul de jos la tot ce inseamna piata de Internet (cifre, procente, investitii in publicitatea online etc). Deci mai avem mult pana departe si e cazul sa mergem si noi mai repede si mai organizat!

M-au surprins si cifrele vehiculate de membrii IAB Europe si Polonia referitoare la evenimentele/conferintele de business organizate prin diferite tari din Europa: minim 50 de evenimente/an iar ca dimensiune a participarii minim 500 de invitati - pana la 4000 sau 5000. La noi cred ca numar pe degetele de la o mana evenimentele cu 1000 de participanti din ultimii 3, 4 ani.

Alte idei retinute:

- Se discuta foarte mult despre comunicarea de marketing in online, insa unul din speakeri a intrebat daca este oare consumatorul pregatit pentru a folosi online-ul ca mediu de comunicare cu brandurile? Ceea ce inseamna ca trebuie sa se puna accent pe studierea mai amanuntita a comportamentului de consum online al utilizatorilor. Chiar daca exista infrastructura si canale de comunicare - sunt acestea folosite asa cum crede marketerul?

- Campaniile vor deveni mai sofisticate (mi-a placut termenul de "clickmachine" acordat pietei de advertising online la nivel european)si va trebui schimbat modul in care se marketeaza brandurile.

- Viitoarele canale de comunicare se bazeaza pe continut atragator care implica utilizatorul, accesibilitatea continutului si fuzionarea mai multor canale. (deci nici aici nimic nou)

- Ca si recomandari de stimulare a cresterii investitiilor in publicitatea online au fost mentionate: cresterea penetrarii broadbandului si accesul democratic la acesta, facilitarea accesului la Internet prin intermediul telefonului mobil, interactiune si educare.

- Peisajul digital European se confrunta cu 2 provocari: de business si de legislatie. (Provocari carora IAB Europe incearca sa le faca fata si sa le rezolve in anul 2010)

- Foarte interesant modelul de dezvoltare implementat de IAB Polonia. Am ramas placut surprinsa de atitudinea si deschiderea de a impartasi knowhow si de a oferi suport pe care o au colegii de la alte filiale IAB de prin Europa. Mi-a dat o alta perspectiva asupra ceea ce este si mai ales ceea ce poate fi (deveni) IAB si in Romania.

Cam asta a fost WebIt-ul - o experienta interesanta pentru mine!

Inchei prin recomandarea ca atunci cand va duceti in Bulgaria (spre Sofia mai ales) neaparat sa aveti o harta cu voi/gps pentru ca din punct de vedere al indicatoarelor stau foarte prost. Nu atat catre Sofia cat mai ales catre alte orase (Ruse implicit). Cu toate ca ne-am ratacit grav la intoarcerea spre Romania, drumul a fost foarte misto!

Niciun comentariu: