joi, 22 octombrie 2009

Sa punem P-ul inapoi in Mixul de Marketing!

Pe cand eram mai tanara am cochetat si eu, ca asa era la moda, cu o facultate si anume cea de Marketing (n-am avut alte talente deh ce sa fac!) Si, desi se putea face mai mult pentru educarea spiritelor tinere in directia aplicarii practice a marketingului, ceva ceva tot am retinut de pe acolo. Si pentru ca ma invart printre specialisti incerc sa si aplic chestii...de bun simt marketaresc (zic eu)

Cum ar fi de exemplu ca inainte sa te gandesti si sa te bati cu pumnul in piept in mod pompos ca ai un brand si un nume ar trebui sa iei o lupa si sa te uiti cu atentie la cel mai important P din mix: PRODUSUL. Din punctul meu de vedere asta inseamna cunostinte de baza in marketing. Inainte sa incepi a te gandesti la cei care ar trebui sa vrea sa se asocieze cu tine, inainte sa incepi sa faci planuri peste planuri de comunicare, ia stai oleaca si uita-te in propria ograda: Chiar poti sa faci tot ce vrei sa promiti? Valorile alea ale brandului chiar sunt ceea ce poti sa livrezi?

Cea mai mare greseala pe care cred ca o poate face un marketer este sa isi imagineze ca produsul sau este mai mult decat ceea ce este de fapt. Aaaa...ca isi doreste sa devina mai mult asta e altceva. Se cheama plan, viziune etc. Ok, este entuziasmat de companie, de produs...dar oare publicul este la fel de incantat? Fa un pas in spate si analizeaza realist: poate ce vezi tu nu este ceea ce vede si publicul.

Exista un cuvant foarte la moda in vremurile astea dominate de online si social media, se cheama Relevanta! Suna bine...insa ar suna si mai bine daca ar fi utilizat propriu zis! De exemplu: Este produsul tau relevant pentru publicul pe care ti-l doresti? Lasand la o parte treaba aia cu raspunde unei nevoi...cat as intreba mai degraba daca publicul este constient de utilitatea produsului ptr care faci markting?

Aaa..si daca esti parte a unui lant international e si mai misto. Te lauzi ca esti parte din lant/concern etc...atunci respecta si calitatea impusa la nivel mondial. Ce? Crezi ca in Romania consumatorul e mai fraier??? Nu chiar...sau cel putin nu in toate domeniile. In online de exemplu e f pragmatic si egoist pe principiul "Lasa bullshitul, what's in it for me!?"

Abia apoi ajungem la imagine, notorietate etc...E ca la constructia unei case: intai ai nevoie de fundatie!

Stiu ca subiectul nu e nou...si sunt convinsa ca se va mai scrie mult pe tema asta! Ma surprinde insa ca putini il aplica. Iar de la unii oameni chiar am pretentii si asteptari...

PS: Pe aceeasi tema, Nick pregateste pe 12 si 13 noiembrie Marketer Start - training de bazele marketingului

Un comentariu:

Georgeta spunea...

Am ascultat o promovare de produse la GNLD facuta exact cum sustii tu:
PRODUSUL era scos la lumina si el era "palpabil" cu rezultatele marcate de documente!Poate de aceea compania fiinteaza de 50 de ani in toata lumea....