luni, 2 iunie 2008

Calator sunt pe pamant: Bruxelles (1)

Am ajuns duminica dimineata la Bruxelles dupa o noapte practic nedormita in urma unei nunti. Ne-a intampinat un drum de la aeroport cu multe benzi, inele, autostrazi care intrau si ieseau una din alta...practic cam ce vor si ai nostri sa faca. Deci prima impresie a fost buna. Faceam un calcul in taxi ca din 2000 nu am mai fost intr-un oras perfect nou si necunoscut. Am ajuns la hotel in jurul orei 9 si pentru ca nu ne puteam caza panala ora 3 am lasat bagajele si am plecat sa ne plimbam. Strazile pustii...duminica dimineata la ora 9. Primul soc a venit atunci cand m-am impiedicat de o cutie de fanta aruncata pe strada. Primul impuls a fost sa o iau de jos si s-o arunc la cos. Apoi m-am uitat in jur si mi-am dat seama ca este ceva normal. Surprinzator, Bruxelles-ul, capitala Europei este un oras murdar. Foarte murdar! Gasesti pe jos orice de la chistoace de tigari, la hartii, ambalaje, mancare, cutii, sticle, servetele...orice! Daca mergi aproape de zidul cladirilor sau treci pe langa colturi te loveste un puternic miros de nevoi fiziologice rezolvate care pe unde l-a apucat.
Altfel cladirile frumoase, impunatoare, migalos decorate intr-un stil aparte. Multe flori si multe terase. Noroc ca dupa ora 10 se deschid patiseriile, friteriile (un fel de chioscui care vand cartofi prajiti – specialitatea belgienilor sunt cartofii prajiti!) si ciocolateriile care te imbie cu mirosuri care mai de care mai apetisante si care estompeaza mirosurile grele ale strazilor. Dupa ce ne-am plimbat un pic prin centru, ne-am asezat la o terasa unde am savurat cate o ciocolata calda si cate o Gaufre cu frisca (naturala), capsuni si sos de ciocolata.
Ca sa te plimbi prin Bruxelles trebuie sa ai glande salivare foarte puternice pentru ca fiecare ciocolaterie si patiserie are cate o decorare originala si mai mult decat imbietoare a vitrinei.
La traversarea strazii trebuie sa fii la fel de atent ca si in Romania...pentru ca poti sa ai noroc si sa te lase...sau nu! Am fost oarecum incantata sa constat ca si ei se claxoneaza la semafor si parcheaza total aiurea (desi au multe si mari parcari subterane).
Bruxelles-ul este in constructie: statii de metrou, strazi, cladiri (au un sistem misto prin care refac cladirile vechi pastrandu-le fatada: au niste schele cu care sprijina fatada desi cladirea este goala pe dinauntru si refacuta de la zero), gara, pana si hotelul in care stam peste tot macarale si santiere. Cu toate astea...desi este deranjant nu este atata praf.
Si ei sunt iubitori de caini. Multi caini. Cei mai multi mititei si pufosi insa si belgienii isi dau tot atata interes de ceea ce lasa animalutele in urma ca si noi romanii. Multi cersetori si oameni fara adapost. Parca mai multi ca in Bucuresti.
Una peste alta Bruxelles-ul nu este un oras turistic! Este genul de oras in care fiecare isi vede de treaba lui, in general avand legatura cu afacerile. Este orasul in care nimanui nu prea ii pasa de tine (desi daca intrebi sunt saritori si te ajuta). In gara de exemplu (in constructie evident) nu este concret scris in ce directie merge trenul, nici care e peronul etc. Daca te chinui un pic (nu foarte mult) te descurci. Dar nu iti este facilitat traseul tau ca turist in acest oras : este pe principiul « ai venit, ti-ai rezolvat treburile, acum pleaca ! ». In statiile de metrou sau de autobuz nu ai harti sau indicatii. Pare un oras care nu are foarte multe de oferit din punct de vedere turistic in afara de cladiri, Pustiul care face pipi (Manneken Pis), gaufre si ciocolata.
Pe de alta parte stiu sa isi vanda foarte bine marfa, suvenirurile, mancarurile traditionale sau berea.
Exista in Bruxelles o strada numai cu restaurante. Nu ai sanse sa treci pe acolo fara sa fii “agatat” de cel putin 5 – 6 chelneri care te invita sa iei loc la masa la terasa lor si te imbie care mai de care cu bunatati si oferte speciale, mai mult, iti mai spun si 2 -3 cuvinte in limba ta. Si stiu destule limbi straine. Serviciile ireprosabile. Paine cu unt din partea casei si un fel de sampanie fara acid si foarte dulce tot din partea casei. Foarte mult peste si fructe de mare, in special scoici. Inca nu m-am indemnat sa incerc “Supa de peste”...parca fara mujdei nu are farmec. Desi azi dimneata la micul dejun am mancat hamsii marinate cu usturoi...foarte bune! Aproape m-am simtit la 2 mai.
In cateva ore am terminat de vizitat aproape tot ce e de vazut in Bruxelles. Mai mult iti ia sa testezi toate tipurile de bere existente. Si sunt multe...si bune...si curiozitatea nu iti da pace. Am incercat pana acum bere alba, bere rosie si Jupiler. Au o multime de beri...magazine numai cu bere. Peste 100 de tipuri de bere. Foarte buna. Mai putin acidulata ca a noastra.
Revin zilele urmatoare cu relatarea din Bruges si alte aventuri in Bruxelles.
Internetul e 5 euro cardul pentru wireless/2 ore.

Niciun comentariu: