miercuri, 24 iunie 2009

Logo-uri si simboluri (1): The Jumpman

foto preluata de aici
Povesteam pe messenger acum ceva vreme cu un prieten despre un simbol pe care el il denumeste "de suflet" pentru el. Pentru ca m-a intrigat, l-am cautat pe net si am dat peste The Jumpman, simbolul cu care Michael Jordan a dat peste cap marketingul, basketul si...a reprezentat motorul de propulsie pentru Nike. Ulterior mi-am adus aminte ca l-am mai vazut in copilarie pe la baietii mai "smecheri" din generala. Am citit povestea acestui simbol si mi-a placut! (Recunosc, nu sunt o cunoscatoare in ale baschetului!:) ) Drept urmare deschid un fel de serial despre logouri si simboluri (mai mult sau mai putin cunoscute) si cand voi mai gasi si altle interesante le voi posta aici spre aducere aminte.

Pe scurt:

- In 1984 Michael Jordan era deja indiscutabil recunoscut ca "cel mai bun jucator care a jucat vreodata acest joc". Succesul sau a depasit limitele terenului de joc!

- Desi la inceput reticent in a semna contractul cu Nike, oferta acestora a fost mult prea tentanta pentru jucatorul de 21 de ani: Jordan a devenit imaginea Nike pentru cunoscutii pantofi de spor Air Jordan

- Nike a castigat 130 milioane de dolari numai in primul an de contract cu Jordan. Performantele sale pe teren si in afara lui au pus bazele unui imperiu de marketing.

- Nike si Jordan au revolutionat lumea pantofilor sport: Prima serie Air Jordan a fost un soc pentru toata lumea; In timp ce marea majoritate a pantofilor sport erau albi, revolutionarii jordani erau un mix de rosu si negru, ceea ce a fost vazut de catre NBA ca o violare a politicilor privind incaltamintea sport. Jordan a ignorat interdictia pusa de liga si a purtat acesti pantofi cu riscul amenzii d 5.000 de dolari, amenda pe care a primit-o dar a fost platita de Nike pentru a putea pastra pantofii in picioarele starului si a-i aduce astfel in atentia publica.

- Dar orice marca buna are nevoie de un logo! Dupa primele 2 serii de pantofi Air Jordan, Peter Moore, principalul designer, a parasit Nike. Tinker Hatfield era acum responsabil de designul urmatorilor Air Jordan. Hatfield a descoperit niste schite pe care le facuse Moore dupa o fotografie a lui Jordan in timp ce facea un dunk in postura sa caracteristica cu picioarele departate. Hatfield a incorporat acest desen in designul Air Jordan 3 si astfle s-a nascut “The Jumpman” – logoul ce a devenit simbolul definitiv al brandului Jordan. Simbolul Nike (“Swoosh”) a fost mutat pe spatele pantofului, fiind in final eliminat de tot la seria a 4-a a pantofilor Air Jordan.

- 1997 a marcat un punct important in viata brandului Jordan – lansarea Air Jordan 8 si "despartirea" brandului de Nike Inc, pentru a deveni o entitate de sine statatoare. Produsele nu mai prezentau numele sau logoul Nike. Brandul Jordan a devenit destul de puternic pentru a se dezvolta singur si succesul sau continua, depasind chiar si cariera de jucator a lui Jordan.

Mult mai interesanta este povestea completa, pe care va recomand sa o parcurgeti.

Un alt articol interesant despre Povestea din spatele brandului si modul cum a fost creat este acesta.

Tot interesant de citit este si pe Solepedia.

Laurentiu, iti dedic acest post ca sa ai ce sa ii citesti fetitei tale pe post de poveste la culcare! :)

Niciun comentariu: