In prioade de criza activitatea de comunicare se recomanda sa fie constanta; ba chiar in crestere. Pe de alta parte, departamentele de marketing si comunicare se confrunta, in mod gresit, cu scaderi drastice de buget (si nu numai ele…).
Provocarea este cu atat mai mare cu cat, dupa ce ca nu ai buget, mai trebuie sa si comunici cu un public sacait, stresat de lipsurile bugetare, batut la cap pe toate canalele de comunicare sa cumpere, sa consume, sa se indatoreze. In perioade de genul asta…trebuie sa fii diferit! Trebuie sa fii creativ!
Intrebarea se pune: cum sa ii atragi clientului/consumatorului tau atentia in conditiile in care este super supravegheat, controlat si urmarit la munca pentru eficientizare? In conditiile in care trebuie sa puna osu’ la treaba pentru recuperari de creante, realizat target etc.?
Raspunsul pare a fi simplu: tragi un viral! Si succesul e garantat! In ultima vreme avem o multime de exemple… Sunt amuzante de cele mai multe ori! Din cand in cand, socante! Ideea e sa il faca pe cel care il primeste sa il dea mai departe…sa ii infecteze si pe altii asemeni unui virus!
Problema este ca atunci cand faci un viral prea bun, care ramane in mintea si vocabularul “celor infectati” putini sunt cei care mai tin minte pentru ce/cine a fost facut viralul!
“Viral marketing-ul” este cert la moda. Poate chiar recunoasterea suprema a creativitatii. A crescut odata cu utilizarea retelelor sociale. Este propagat prin intermediul lor. Face parte din obiceiurile internautilor…din stilul lor de viata si activitatile zilnice. Nu trece zi sa nu primesc mass message vre-un “filmulet simpatic”. Putine sunt cele pe care le dau mai departe. Asadar, este oare si eficient in conditiile in care marea majoritate a companiilor ar trebui sa puna accent pe vanzare? Sa isi castige client care sa fie dispusi sa dea si bani e ceea ce vad nu numai sa dea spotul sau linkul mai departe.
Un alt “hit” al marketingului facut in conditii de buget auster este “word of mouth”. Un termen mai doct decat “recomandare”. “Word of mouth” sta oarecum la baza viralului. Viralul este WOM in mediul online.
Prin intermediul blogurilor, retelelor sociale si a platformelor de Instant Messaging, WOM a ajuns sa se intrepatrnda si sa fie de multe ori confundat cu viralul. Ba chiar aceste doua concepte si diferenta dintre ele pot consta in subiecte de dezbatere si controversa. (Sunt unul si acelasi lucru? Recomandarile unui client satisfacut sunt acelasi lucru cu marketingul viral?)
Dar si tehnica WOM are neajunsurile ei, depinzand de domeniul in care se aplica. Deja putini oameni sunt dispusi sa faca recomandari pentru produse pe care le folosesc in mod curent. In schimb, pentru locuri si moduri de petrecere a timpului liber, servicii si bunuri de folosinta indelungata, decizia de achizitie si consum se bazeaza inca pe recomadari.
Word of Mouth trebuie sa beneficieze de un lider. De un propagator. De un influentator! Bineinteles, obiectivul suprem al marketerilor este sa gandeasca un asemenea produs incat sa genereze singur “WOM” pozitiv! Pentru ca despre lucruri negative toata lumea vorbeste!
Daca doriti sa va informati suplimentar referitor la cele doua concepte va recomand Wikipedia aici si aici !
Despre alte vesti bune in marketing va invitam la Intalnirea PICANTa (10 februarie) unde Nick va vorbi despre ceea ce sta in spatele "vestilor bune" date de client!
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
3 comentarii:
Eu cred ca pe langa faptul ca este la moda (cu toate ca nu sunt neaparat de acord cu afirmatia asta; deoarece in Romania mai avem multe de invatat despre publicitate in general, si ceea ce facem noi nu se compara cu ce se face in afara de multi ani deja) WOM-ul este si mai eficient decat publicitatea clasica.
Ce spui de o promovare prin WOM amplificat/generat (in cadrul unei campanii)? Asta incercam noi prin intermediul trender.ro si as fi curioasa daca tu crezi ca piata din Romania este pregatita... Ma refer aici atat la consumatori, cat si la marketeri.:-)
Poate fi mai eficient...dar depinde de obiectivele pe care ti le stabilesti si de produs/serviciu in sine!
Nu cred ca inteleg exact ce vrei sa spui cu WOM amplificat...?
Se ia produsul X si se trimite acasa la un numar de trenderi (prospeti) ce se incadreaza in targetul companiei respective. *Mentionez aici ca trenderii respectivi au un profil si stim ce domenii ii intereseaza, ce produse ar fii dispusi sa incerce.
Odata primit produsul X acasa (se trimite un pachet destinat exclusiv trenderului + mostre sau cateva produse X pt familie, prieteni, cunoscuti) acesta il incearca si vorbeste despre el + isi spune parerea in cadrul unui raport, pe trender.ro.
Este adevarat ca produsul trebuie sa fie bun, pt ca WOM sa fie eficient si sa ajunga la maximul de raspandire...
La asta ma refer cand spun "amplificat" si ma intreg conceptul se bazeaza pe faptul ca am incredere mai degraba in parerea cunoscutilor atunci cand vreau sa achizitionez ceva; decat in reclama Tv/radio/print, etc...
Trimiteți un comentariu