Din cand in cand, din curiozitate, ma mai plimb pe site-urile de joburi. E bine de stiut unde se mai situeaza piata muncii, cererea, oferta. Ca om de marketing ce sunt nu pot sa nu remarc forma, tipul, modul de redactare si mai ales CONTINUTUL anunturilor de recrutare. De aici vine si ideea conform careia fiecare persoana care lucreaza intr-o companie, mai ales cele ale caror actiuni se reflecta in exterior, trebuie sa inteleaga importanta imaginii companiei. In special in domeniul resurselor umane, unde imaginea agentiei este esentiala. Dar din pacate nu este considerata o prioritate! Importanta cunoasterii unor notiuni elemenare de marketing de catre recruiteri si managerii lor este un alt subiect pe care il voi comenta in viitorul apropiat! (asta asa ca sa fac si un pic de teasing).
Altul era subiectul pe care vreau sa il tratez azi: Candidatul perfect! Mi-au cazut ochii pe un post in publicitate. Astazi voi face analiza pe text! (un singur text pentru ca daca le-as lua pe toate la analizat depasesc spatiul de stocare al site-ului. Dar promit ca atunci cand voi vedea un anunt de recrutare bine facut si gandit il voi “da pe blog” spre recunoasterea si luarea-aminte generala!)
Citind anuntul, mi-am dat seama ca, tinand cont de cerintele scrise acolo, omul asta ar trebui sa fie un soi de zombie, un robotel profesional ultraperformant, care trebuie sa le faca pe toate: creativitate, negociere, strategie, sa aiba simtul umorului, bugetare si management financiar, sa stie sa faca fata situatiilor de criza etc....Oau! O agentie intr-un singur om! Ce om....un zeu de-a dreptul!
Oameni buni! Inteleg ca toti ne dorim angajati perfecti….dar asa cum voi asteptati cerinte realiste din punct de vedere al salariului atunci sa si aveti asteptari realiste din punct de vedere al abilitatilor candidatului. Pentru ca daca printr-un miracol, veti gasi un om care sa intruneasca macar 51% din toate cerintele...o sa ceara un salariu de o sa cadeti pe spate! Si daca gasiti undeva un astfel de om...dupa ce ati postat un astfel de anunt, cu asemenea cerinte...atunci nu-l mai judecati dupa cum arata, dupa cum se imbraca sau ce zodie e! E unul la un milion!
Si acum sincera sa fiu...cum poti sa ceri in anuntul de recrutare un om care isi face din cariera in publicitate o prioritate in viata!? Pai omul ala daca pierde un pitch se sinucide! Poate nu inteleg eu industria publicitatii...desi stiu ca este extrem de mult de munca! Stiu ca este extrem de solicitant...am prieteni in domeniu! Care sunt foarte buni...fara sa fi facut din cariera in publicitate o prioritate in viata! Eu personal mai degraba as prefera un om care stie sa se mai uite si in jurul sau, sa mai si traiasca! Sa rada si sa faca bancuri si glume pentru ca asa simte si asa este nu pentru ca e trecut la cerinte sau scrie in fisa postului. Creativitatea si inspiratia nu vin oare si din ceea ce ne inconjoara? Stiu ca fiecare are sursele lui de inspiratie si modul lui de a-si chema/invoca muzele....dar mi-e greu sa cred ca atunci cand stai lipit de munca, computer, proiecte si prioritatea ta este cariera in publicitate poti sa mai fii creativ la comanda! Si asta fara sa te gandesti “Ah daca nu imi vine inspiratia pana la 12 si nu scot ceva brilliant pot sa imi tai venele pentru ca o sa pierd contul si viata mea nu mai are nici un sens!” Mie una imi suna a un pic de spalare de creier.
Aaaa...vrei sa spui ca omul care ocupa acest post trebuie sa fie pasionat de ceea ce face!? Exista si alte moduri de a o spune fara sa para ca esti in cautarea unui robot ratat din punct de vedere social. Si asta poti sa o aflii la interviu fara sa mai pui in anunt “sa faca din cariera in publicitate o prioritate in viata”. Din punctul meu de vedere e ca si cum ai scrie “daca nu ai 90 – 60 – 90, blonda si picioare lungi nici sa nu te gandesti sa aplici”
Alt termen care pe mine ma amuza si intriga totodata... “open minded”! Cum decizi tu daca omul rspectiv e “open minded” sau nu? Pe baza caror criterii?! Este la fel cu a spune “noi oferim servicii de calitate” Noooo….serios?! Toata lumea se considera “open minded” – deci nu este un criteriu de selectie, care sa il faca pe omul care aplica sa zica: “Hm..nu aplic la acest job ca mi se cere sa fiu “open mind” si nu sunt!” Aaaaa da! Daca “open mind” inseamna sa fii dispus sa accepti toate ineptiile sefului fara sa comentezi, sa accepti toate ideile “creative” ale celor de “sus” (pentru ca daca te opui – justificat de altfel- nu esti “open mind” si te dau afara ca nu respecti fisa postului, sau iti taie din salariu, sau adio bonus etc.) atunci da se justifica si intelegem prezenta termenului in cerintele postului. Totusi, incercati sa nu il repetati de 2 ori in aceeasi fraza – nu de alta dar daca omul e prea “open minded” se face curent!
Mergand mai departe pe firul cerintelor “publicitarului” perfect ajung la un termen “business self assured” (anuntul e in engleza). Eu ma consider vorbitoare de limba engleza...insa acestui termen nu reusesc sa-i deslusesc intelesul. Ce inseamna dom’ne “business self assured”??? Poate sa ma lumineze cineva, va rog? E un jargon folosit doar de publicitari? (stati linisiti ca m-am prins ca nu fac parte din “publicul tinta” al acestui anunt…ca pe mine una m-au pierdut de la aia cu “prioritatea in viata”). Macar sa stiu si eu...
In continuare...persoana respectiva trebuie sa fie calma si sa nu se piarda cu firea in situatii de stres. Sa tina problema sub control, nu se enerveze sa fie impaciuitor. Nici nu im imaginez cum ar putea sa fie altfel un om care nu are alta prioritate in viata decat munca. Parca vad...Creatia se agita si revolta ca nu pot fi creativi la ora fixa...clientul vroia propunerea de proiect ieri! Asta da sitatie de criza si da..respectele mele pentru cine se afla in aceasta postura ingrata de a fi la mijloc. De aici vin si urmatoarele cerinte cum ca trebuie sa fie un expert in a convinge, bun comunicator si sa aiba si simtul umorului. Cu astea sunt perfect de acord. Desi si “simtul umorului” este pus acolo....mai mult de informare asupra mediului in care teoretic ar trebui sa intre candidatul...pentru ca nu este un criteriu de diferentiere. Toata lumea considera ca are simtul umorului...si in definitiv noi romanii suntem un popor penru care “bascalia” e o valoare nationala.
Mai departe sunt evidentiate niste puncte tari pe care trebuie sa le aiba acest om: project, time, client and financial management skills. Oau! La cat de organizat e omul asta la 35 de ani va ajunge la azil fiindca SNC-ul va da “shut down”. Si gata si cu prioritatile in viata!
Sa concluzionam! Un anunt de recrutare are rolul de a informa si de a selecta candidatii care isi cauta un job! Pentru asta trebuie expus cerinte care sa fie relevante si pentru angajator si pentru candidat, cerinte despre care isi poate da singur seama daca le intruneste sau nu. Cred eu ca poate astfel se reduce numarul “aplicarilor pe langa subiect” si nu se mai perde atata timp.
Si un “hint” de marketing – Adaptati mesajul la publicul tinta! Elementar !
joi, 10 aprilie 2008
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Un comentariu:
Da-mi datele de contact, ca vreau sa aplic. Doar sunt perfect, nu? Cred ca mai trebuie sa forwardezi cuiva anuntul. Narcis il cheama.
Persoanele care compun astfel de anunturi traiesc in lumea lor. O lume din care trebuiau sa iasa cam pe la varsta pubertatii.
Dar pana la urma nu asta e idealul oricarei firme din Romania? "Angajam omul perfect. Oferim salariu de mizerie." E... Romania. E tipic.
Trimiteți un comentariu