miercuri, 30 septembrie 2009

Dupa Online Business Forum - uri

...sau ce s-a intamplat/discutat/prezentat la cele doua editii ale Conferintei Online Business Forum (Brasov & Pitesti).

Sa le luam pe rand - Ce am observat:

- In primul rand mi-a placut naturaletea cu care a fost organizat si modul cum s-a desfasurat actiunea. Nimic pompos, nimic "stiff", toata lumea a vorbit cu toata lumea...a fost o atmosfera relaxata creata de oameni care au venit sa ceara niste informatii de la oameni dispusi sa ofere aceste informatii. Nu stiu informatii exacte dar sunt convinsa ca s-au pus bazele unor colaborari interesante pe acolo.

- In ambele locatii oamenii au fost curiosi si dornici de a primi informatii. Desi la Pitesti s-au pus mai multe intrebari, parca totusi la Brasov interactivitatea a fost mai mare, inclusiv in pauze. Chiar si participantii au fost ceva mai multi. La Pitesti in schimb, terasa pe care s-a adunat lumea a fost mai prietenoasa, fiind o vreme excelenta si o bere buna! :)

- Din punct de vedere informational tot ceea ce s-a transmis a fost bine structurat si usor de inteles. Practic, puse cap la cap discursurile speakerilor pot alcatui un bun ghid de start-up in online. Practic ai acolo tot ce iti trebuie...restul depinde de fiecare om!

- Pentru mine nu au fost neaparat noutati, insa mi-a placut modul de livrare a informatiilor si prezentarile pertinente, punctuale si practice. Mai ales cu exemple practice - unele din ele.

Cine a vorbit:

La Brasov, speakeri au fost:

- Andrei Radu de la revista Link2ecommerce, reprezentant al Asociaţiei Naţionale pentru E-Commerce, - care a facut in prezentarea sa (Comertul Electronic in Romania - Date, cifre, nise) o analiza asupra mediului comercial online din Romania, analiza ce a inclus evolutia comertului electronic din 2004 pana in 2009 din perspectiva platii online cu cardul, evolutia numarului de magazine online (desi an de criza, Andrei a mentionat faptul ca multe din magazinele inscrise la GPeC sunt start-up-uri) si o trecere in revista a niselor comertului electronic local. Recomandarea lui pentru un antreprenor cu ganduri de afirmare in comertul online a fost axarea magazinului pe nise precum: servicii (soft, consultanta etc), haine si articole de vestimentatie si moda, turism, rezervari de bilete, florarii si cadouri, acestea fiind cele mai "confortabile" din punct de vedere al investitei, adaosului si profitabilitatii pentru cineva aflat la inceput de drum. Alte puncte atinse au fost: Cum incepem un startup - cateva recomandari pertinente pentru un start-up de succes, Cat costa un magazin online si Bune practici in e-commerce cu exemple de "asa DA" si "asa NU". Andrei a mai prezentat si ANEC - asociatia pe care o reprezinta si care are ca obiectiv aducerea laolalta a tuturor entitatilor din domeniul comertului electronic (nu doar magazine online, ci si procesatori, banci etc.)

- Peter Barta - de la Fundatia Post Privatizare si-a inceput prezentarea cu o declaratie indrazneata (bazata pe informatii de la INS) prin care spunea ca doar 8% din IMM-uri au integrat IT&C in activitatea lor - afirmatie ce a trezit un pic de polemica din partea unui reprezntant al auditoriului. Peter a vorbit despre proiectul esimplu.ro care este un instrument online adresat IMM-urilor pentru a le facilita intelegerea mediului de afaceri, accesul la diferite resurse (legislative, module de elearning, consultanta), vizibilitate in mediul online etc. Este un proiect finantat de Comisia Europeana care a fost demarat in 2007. Portalul pune la dispozitie resurse atat pentu companii straine interesate de derularea afacerilor in Romania, cat si pentru IMM-uri locale. Peter a mai enumerat motivele si avantajele pe care le-ar avea o companie mica pentru a se inscrie in esimplu.ro

- Bogdan Manolea care a vorbit despre 6 pasi de urmat pnetru a aea o prezenta online corecta (cu focus in special pe magazine online, dar cu un minim proces de gandire, cei 6 pasi pot fi extrapolati pentru orice afacere online). Bogdan si-a inceput discursul intr-un fel motivant: e simplu din punct de vedere juridic sa faci business pe Internet. Apoi a enumerat cei 6 pasi: Vizibilitatea companiei din spatele magazinului/site-ului (pe site este neaparata nevoie sa fie datele de identificare ale companiei/formei juridice care detine si opereaza site-ul - CIF, date de contact complete, persoana de contact, adresa fizica), Numele de domeniu (mare atentie la alegerea numelui de domeniu si posibilitatea ca acesta sa interactioneze cu o marca deja inregistrata - ceea ce creeaza probleme in derularea ulterioara a afacerii. De aceea recomandarea lui Bogdan este sa faceti o cercetare inaintea definitivarii alegerii numelui de domeniu in bazele de date disponibile public sau centralizate pe blogul lui), Evitarea SPAM-ului - ce inseamna ca faci spam si de ce nu e bine, Procesarea datelor cu caracter personal (este bine sa ne inregistram la Autoritatea Nationala si daca tot ne-am intregistrat si respectam niste obligatii, este indicat sa facem si public acest lucru pe site; si daca tot colectam date trebuie sa asiguram si protectia lor - deci iar atentie la sistemele de securitate pe care le folosim; interesanta mentiunea lui referitoare la faptul ca nu e necesar sa colectezi CNP-ul); Obligatia respectarii dreptului de a returna produse (interesanta ideea ca nu trebuie obligati cumparatorii sa returneze produsele in ambalajele originale - pentru ca nu exista o lege care sa ceara acest lucru si o alta ideea interesanta absenta notei privind returul produselor mareste termenul de returnare de la 10 la 20 de zile) si ultimul pas Afisarea pretului corect (adica sa spuna clar tot ceea ce include sau nu acel pret: taxe de transport, TVA, timbru verde etc)

Codrut Precup de la Markinstinct a prezentat ce inseamna de fapt marketingul integrat, cum se realizeaza si mai ales unde este locul online-ului intr-o campanie integrata de marketing. Demarat cu prezentarea evolutiei marktingului de la 4P la modelul SIVA, discursul lui Codrut a acoperit si zone mai tehnice dar si un studiu de caz practic in care a prezentat rezultatele obtiute de o companie dupa 3 luni de implementare a online-ului in strategia de marketing si revizuirea modului de conectare a intstrumentelor folosite! Cateva idei care mi-au placut: "Activitatea de marketing este atat de importanta incat nu trebuie lasata doar pe mana marketerilor ci si managerul/antreprenorul trebuie sa se implice activ"; Modelul SIVA prezentat de el are beneficiul atat a atragerii consumatorului in mixul de marketing si in activitatile propriuzise cat si avantajul masurabilitatii - concept pe care s-a pus accent foarte mult; Etape interesante in dezvoltarea unei strategii de marketing pe acest model: Awareness - Atragerea clientului si determinarea lui sa ceara mai multe info+produse/servicii - Retentia si fidelizarea.

- Liviu Taloi a preluat ideea masurabilitatii de la Codrut si a prezentat notiuni introductive de Web Analytics. In prezentarea lui, Liviu a exlicat de ce este necesara implementarea Google Analytics si efectiv, cum se poate face acest lucru, cu exemple concrete. A scos in evidenta cum functioneaza, care sunt avantajele, la ce poate fi folosit GA si de ce si ce facilitati ofera. Recomandarea lui Liviu a fost de a citi cartea Web Analytics An Hour A Day scrisa de Avinash Kaushik. Alte puncte de interes din prezentare au fost descrierea serviciului Google URL Builder si la ce foloseste el, mentionarea raportului de e-commerce care trebuie implementat de orice magazin online si fara de care este "foarte grav".

- Claudiu Gamulescu a incheiat conferinta de la Brasov foarte dinamic (si amuzant totodata) cu intrebarea "Cat costa un kil' de online?" (desi subiectul a fost cat se poate de serios si transant). Practic a atras atentia asupra faptului ca mai toata lumea se axeaza pe bani si pe intrebarea "cat costa" in momentul in care se hotaraste fie sa demareze un proiect online fie sa foloseasca Internetul ca instrument de business. Orientarea nu trebuie sa se faca spre partea financiara (pentru ca de multe ori aceasta este vazuta ca o piedica) cu catre plus valoarea pe care online-ul o aduce unui business. Pe de alta parte nu inseamna ca Internetul nu costa, insa costul este derivat din raportul Internet vs Timp. Costurile unui proiect online tin strict de cel care demareaza proiectul. Sunt insa cateva aspecte care pot duce la minimizarea costurilor: Dimensionarea corecta a necesitatilor fiecarui antreprenor/proiect, Gandirea corecta a componentelor unui proiect online (proiect, executie, verificare, marketing, masurare, client service), Diferenta dintre "site" (oricat de mic) si "instrument online prin care vreau sa vand/ sa imi pun la dispozitia clientilor produsele/serviciile". De asemenea este important de stiut ca acest cost al Online-ului are si niste componente: costuri directe, costuri ascunse (cele mai periculoase), de informare, stress & Service (in special medical rezultat al uzurii daorate stressului), etc. Concluzia este ca fiecare site costa atat cat vrem noi sa coste si recomandarea lui Claudiu este sa Nu ne mai intrebam cat costa ci cu ce ne alegem!

La Pitesti majoritatea speakerilor au fost schimbati (cei mai multi Pitesteni relocati), venind insa cu prezentari aflate cumva in continuarea subiectelor expuse la Brasov. Impreuna, cele 2 editii cred ca se pot foarte bine cumula intr-un ghid al celui care vrea sa inteleaga si sa foloseasca online-ul pentru business - indiferent daca este antreprenor sau manager.

Au vorbit - in ordinea intrarii in scena:

- Codrut Precup - cu prezentarea legata de Marketing Integrat

- Mugur Frunzetti (a carui prezentare "Marketing si ROI pentru Magazinele online" o gasiti si pe blogul sau)care a vorbit despre cum sa faci bani pe Internet in loc sa ii cheltui. Subiect interesant, captivant prin definitie prezentat si intr-un mod degajat - ceea ce bineinteles a atras atentia publicului. Desi adresata preponderent magazinelor online, dupa cum a spus si autorul, prezentarea poate fi foarte usor aplicata oricarui tip de afacere online. Mixul de marketing prezentat si utilizat in online se pare ca este un pic mai dezvoltat decat cel clasic si contine Politica de produs (ce vindem? si aici s-a atras atentia asupra alegerii niselor care este definitorie pentru succesul unei afaceri online), politica de pret (in Romania se pare ca a fost adoptata in randul majoritatii magazinelor online politica "cel mai mic pret"), User Experience (ce inseamna si cum se manifesta el in online), Pozitionarea (locul unde cele mai multe afaceri gresesc. Recomandare: mare atentie la alegerea pozitionarii: cum ma diferentiez fata de altii, care este avantajul meu cel mai important), Servicii (modul si calitatea serviciilor este o componenta importanta a marketingului. Afirmatie sustinuta de un exemplu practic legat de call center-ul unui magazin online), PR, Publicitate (subiectul cel mai detaliat atins la nivelul prezentarii, cu metodele detaliate ulterior fiecare in parte: SEO, AdWords/AdSense, Bannere, Concursuri, Advertoriale/PR, Price Grabbere, Social Media). Dar inainte de a intra in subiectul "fierbinte" al publicitatii online, Mugur ne-a definit ce inseamna ROI, de ce e important de analizat si care sunt etapele studierii ROI: Planificarea (cum facem marketing), Crearea continutului campaniei, Implementarea, Masurarea efectelor, Calcularea ROI, Adaptare si Masurare din nou. Finalul prezentarii a constat intr-o analiza reala pe un tabel dintr-o campanie actuala si cat se poate de reala, cu definirea termnilor din tabel, analizarea lor, interpretarea live a rezultatelor.

- Peter Barta cu prezentarea portalului esimplu.ro

- Adi Stan de la DWD a prezentat alternativele de platforme pe care le are un antreprenor/manager la dispozitie pentru crearea unui site - open sau platite, Wordpress, Joomla, CMS-uri precum typo3 sau altele, au fost prezentate si analizate sumar - cu avantaje si dezavantaje, intr-un stil un pic cam tehnic (dupa parerea si gustul meu cel putin). Ce a fost interesant a fost ideea cum ca degeaba iti alegi o super platforma, sau iti faci un super site daca nu pui nimic relevant in el...asa ca site-ul nu mai este de mult "un fluturas" ci un instrument de comunicare, interactionare si dialog cu clientii.

- Catalin Constantin de la NewsMan a vorbit despre e-mail marketing - avantaje, best practices, sfaturi si recomandari referitoare la implementarea unei campanii de e-mail marketing. Pasii unei campanii:colecatrea datelor (point of collection), segmentare & targetare, personalizare (nu doar nume si prenume ci si content), urmarire, masurare, adaptare. Din punctul meu de vedere e-mail marketingul este o activitate care tine de bun simt si fler de business, si desi nu ma consider nici pe departe o specialista, ceea ce a expus Catalin nu a reprezentat ceva nou sau filosofic. Insa pentru cineva aflat la inceput de drum informatiile prezentate pot constitui un bun punct de plecare si apreceire a nevoii de e-mailing. Cateva idei pe care le-am remarcat totusi: formularul de colectare a datelor trebuie sa fie cat mai simplu si sa vizeze minimul de date relevante; o alta metoda de colectare pe langa acest formular este abonarea prin mesaje tranzactionale - care mi s-a parut o idee interesanta, pentru ca deja persoana respectiva ti-a fost client sau a facut o activitate la tine pe site ceea ce inseamna ca deja a avut User Experience (in masura in care a fost placut si activitatea site-ului este de asa natura, creste probabilitatea de abonare); forma grafica a newsletterului sa fie asemanatoare cu site-ul si sa faciliteze identificarea grafica a celui care trimite (cromatica, logo), adresa de reply este recomandabil sa fie functionala - nu de genul noreply.

- Ovidiu Joita de la iAgency a vorbit despre evolutia si eficienta site-urilor web. Nu este suficient sa ai un site frumos daca nu este si eficient: vizitatori + conversie. O idee interesant expusa: "un site bun poate deveni un al doilea departament de vazari". Ovidiu a enumerat si prezentat indicatorii de eficienta Google: pagerank, nr de pagini indexate, Backlinkuri, "cuvinte cheie" pe prima pagina Google. Prezentarea a fost facuta la nivel ok, punctual, pentru un public aflat la inceput in acest domeniu. A urmat o polemica interesanta despre alegerea numelui de domeniu: SEO vs Imaginea firmei (in special pentru nume de domenii in limbi straine sau cu o fonetica "tricky": 2 L, 2 S etc.).

- Adrian Soare - a sustinut o prezentare informala si non-conformista, poate in ton cu subiectul: Social Media pentru Business! De ce Social Media? Nu doar pentru ca acum alegerile se fac pe baza de incredere si recomandari (asta se face din mosi-stramosi) dar pentru ca acum informatia (in special cea negativa) circula mult mai repede prin intermediul acestui canal numit Social Media. Nu mai este valabila idea de PUSH - de la advertiser la toti consumatorii, ci acum se merge f mult pe DIALOG - Advertiser - consumator - grup. Acum userii isi creaza singuri distractia - modul in care isi ocupa timpul liber. Pe de alta parte, Adrian a atras atentia ca nu este suficient sa iti faci cont in retele sociale ca sa zici ca esti prezent ca afacere in Social Media - si nici indicat! Prezenta in Social Media inseamna Interactivitate, Comunicare si Dialog. Si a recomandat si 3 pasi pentru a avea o prezenta corecta in SM: Asculta! (monitorizare prin Google Alerts, Twitter, RSS) Implica-te (Blog, Twitter, Facebook, YouTube, Flickr, LinkedIn), Masoara! (audienta, reputatia, influenta, loialitatea, angajamentul, actiunea ).

- In finalul editiei de la Pitesti, Claudiu Gamulescu a incheiat cu o prezentare diferita fata de Brasorv - mai motivanta, mai transanta - referitoare la Piata Romaneasca de Internet in ansamblul ei. Concluzia este ca piata autohtona este inca mica fata de ceea ce se intampla in restul Europei (ceea ce mie mi-a ridicat o intrebare pe care am sa i-o adresez insa pe grupul dedicat). Procentele referitoare la online-ul romanesc comparativ cu Europa nu au atins inca 2 cifre. Chiar daca pe anumite nise concurenta este considerabila, per asamblu sunt inca putini concurenti la nivel de piata de online. Cu toate astea foarte putini antreprenori acorda interes Internetului pe zona de creare de valoare economica. Exista 3 tipologii prezente in online: canal de vanzare, Internetul ca mediu si cumparatorii. Totodata se observa o lipsa a cifrelor pe anumite domenii in online: B2B, Servicii, Informatii, Subscription, Games, Newsletter. Ceea ce lipseste romanilor este educatia de a plati pe Internet (nu doar in e-commerce, dar si in sectorul info/classifieds etc) si perceptia mediului digital ca si canal de vanzare - se poate vinde orice pe net! Iar concluzia a fost: "E loc pe Internet orice am face"! Numai sa vrem!

S-a si twitterit un pic ( se pare ca au mai twitterit si altii in afara de mine! :)) ) - cateva date statistice prin amabilitatea lui Ciprian si Spixii: tagul OBF Brasov a adunat 22 de mesaje de la 6 utilizatori iar pentru OBF Pitesti lumea a fost ceva mai alerta 39 de mesaje de la 8 utilizatori. S-au luat in considerare numai cei care au folosit #obfbrasov si #obfpitesti.

Au scris pe blog in timpul si post-OBF Gabi Boaca si Flavius Vasilescu si KillerInc. Si o concluzie trasa de Claudiu - MC-ul acestor evenimente, pe care il felicit inca o data si pe aceasta cale, pentru ideea si organizarea evenimentului!

In urma acestui eveniment am ramas cu o intrebare (mai multe de fapt): Unde sunt doamnele din online-ul romanesc? Nu am putut sa nu remarc ca speakerii au fost numai barbati ceea ce a trezit samanta de feminism din mine si m-am revoltat: nu exista si antreprenoare/profesioniste online demne de a livra know - how in domeniu? Chiar sa fie Internetul o lume a barbatilor?

Postez mai jos imagini de la cele doua evenimente pana cand vor fi gata si filmuletele:





Si...promit curand si filmarile! :)

2 comentarii:

Anonim spunea...

Excelent articolul. Eu nu am avut rabdare sa scriu atat. Ai surprins fiecare aspect, fiecare detaliu, nu ti-a scapat nimic.
Merci pentru link. L-am reciprocizat, chiar daca cu intarziere.
Spor acolo la tine!

Ioana (Abe) spunea...

Ma bucur ca ti-a placut! Am incercat sa surprind esentialul...

ne auzim si ne "citim"