duminică, 20 septembrie 2009

Afacerea unei nunti

Episodul "Nunta" ocupa o fila a realitatii fiecaruia dintre noi, mai devreme sau mai tarziu...dar din pacate pare ca ajunge tot mai mult sa se transforme din placere in obligatie si din petrecere in afacere. A trecut de mult momentul in care era o simpla petrecere in care lumea se aduna ca sa bea si sa petreaca pentru (ne)fericirea celor 2 tineri.

Departe de mine gandul de a ma da cine stie ce experta in organizare de astfel de evenimente...am strans insa cateva observatii de pe la multele nunti la care mi-am facut obiceiul (prost dpdv financiar) sa particip de 2 ani incoace! Unele mai reusite, altele mai putin reusite...Am observat pe parcursul acestor ani mai multe stiluri de nunti, am avut diferite grade de implicare si am desprins niste concluzii si idei. Am in continuare prieteni si apropiati care doresc sa faca acest pas, ceea ce nu poate decat sa ma bucure. Pentru ei am hotarat sa scriu acest post, cu cateva recomandari (pertinente zic eu) referitoare la organizarea unei nunti...in plus fata de ceea ce se gaseste pe site-urile zaharoase ale organizatorilor de nunti, sau pe forumuri.

Fara indoiala in spatele unei nunti se afla o industrie. O industrie care traieste bine...din naivitatea, inocenta, lipsa de timp sau dorinta de showoff a tinerilor (sau mai putin tinerilor) moderni! Dar nu condamn aceasta tendinta...in definitiv trebuie sa manance si organizatorii de nunti ceva nu? Mai ales in conditiile astea de criza! Supravietuieste cel care se adapteaza cel mai bine nu? Marea majoritate a lor sunt o haita de "lupi flamanzi" interesati in mare de castig, mierosi la discutii si cu pretentii financiare exagerate. eu personal, daca mai aud unul care zice "este cea mai importanta zi din viata voastra nu trebuie sa va uitat la bani" il iau la suturi. Da, de acord, este o zi importanta, dar trebuie sa va uitati si la bani! Macar pentru ca faceti nunta pentru a incununa/oficializa o relatie fericita nu pentru a imbogati niste straini. Aaa...daca e facuta pentru imagine si showoff, atunci ok, banul nu mai conteaza! Nu incurajez perceptia conform careia o nunta este vazuta ca o afacere, sustin insa nuntile de bun simt! Si prin "bun simt" inteleg un stil care sa li se potriveasca mirilor...care sa fie conform cu felul lor de-a fi, nu un spectacol fals bagat pe gat de organizatori doar pentru ca asa spun ei ca este o nunta perfecta, cand de fapt perfectiunea este numai la ei in cont!

Ca orice afacere care se respecta are nevoie de o viziune, strategie, project management. Si tot ca in orice afacere care se respecta succesul este asigurat de "cap" - de conducere, de cei care dau directia de mers, conceptul si viziunea - in cazul nostru tinerii insuratei! Neaparat tinerii insuratei! Nu parinti, matusi, bunici etc. Ei n-au ce cauta in procesul decizional de ansamblu al organizarii evenimentului. Stiu...va fi o munca grea de convingere! Ok, au avut cuvantul lor in momentul M&A (Merger &Aquisition) dar gata! Nu lasi AGA sa se ocupe de un eveniment de lansare a unui nou Brand! Pentru asta ai manageri si externalizare! Sustin externalizarea (ca nu le pot face mirii pe toate evident) dar doar in conditiile in care cei care se ocupa de organizare sunt suficient de inteligenti cat sa inteleaga (si mai ales, sa respecte)dorinta clientilor si viziunea asupra intregului eveniment. Ceea ce rareori se intampla. De ce? Pentru ca pur si simplu, "clientii" nu stiu ce sa ceara! Prin externalizare inteleg: cei care fac invitatiile (si "calaretii" cu numele invitatilor de pe mese), cei care se ocupa de marturii, cei care se ocupa de aranjamentele florale si buchete, DJ, Fotografi & Video

Exista cateva aspecte de care trebuie tinut cont:

- In primul rand MUZICA face toata petrecerea! Din punctul meu de vedere muzica este cel mai important aspect al unei nunti! Poa' sa fie tone de baloane, confetti, artificii, icre negere, casa poporului sau cine stie ce palat...daca nu e muzica misto, pacat de banii dati! Deci aveti grija ce DJ/formatie alegeti, si dati-i un playlist cu recomandari inainte ca sa isi faa o idee. Ascultati formatia, informati-va inainte ce melodii vor canta, eventual alegeti o formatie/DJ pe care i-ati mai vazut performand la alta nunta (dar nu renuntati la un playlist recomandat!)

- Deosebirea pricipala fata de business este ca mirii ar trebui sa organizeze petrecerea pentru ei, nu pentru invitati (spre deosebire de business unde in centrul preocuparilor se afla clientul)! Aspect care se uita sau de care nu se tine cont in cazul a 99% din nunti! Ok...trebuie sa tii cont si de invitati desigur, dar daca stilul nuntii nu se potriveste cu felul de-a fi al mirilor...este ca si cum ar purta niste haine care nu le vin. Daca mirii se simt bine si se distreaza, o vor face si invitatii! Daca nunta e organizata numai pentru imagine, pentru a impresiona si crea niste aparente...nu e ok! Oricum nu ii veti putea multumi pe toti...deci e un demers inutil. Apoi sunt multe categorii de varsta...ceea ce implica o eterogenitate de gusturi. Organizati-va nunta asa cum v-ar placea sa fie o petrecere pentru voi! Tineti cont si de recomandarile parintilor dar nu uitati ca e petrecerea voastra si voi trebuie sa va simtiti bine! Distrati-va si dati tonul pentru ca da, toata lumea se asteapta sa fiti sufletul petrecerii. De aia, daca nu o faceti pentru voi mai intai, lumea va simti!

- A devenit o moda sa ai 100 de mii de decoratiuni si nebunii pe mese, pe scaune. Daca nu sunt neaparat necesare, husele de scaue sunt inutile si incomode. O sa vi se spuna ca daca nu aveti mii de pietricele colorate pe masa toata nunta va fi un fiascom, daca nu aveti 100 de mii de baloane, nimeni nu se va simti bine, daca nu aveti vulcani de lumina si confetti care sa explodeze cand dansati nunta nu e completa si o sa aveti 10 anu de ghinion. It's all BULLSHIT! Sunt chestii inutile, scumpe, si pe care oricum lumea le va uita la 5 minute dupa ce va iesi de la nunta! Ok, sala trebuie sa arate festiv...ca doar e petrecere, dar nu exagerati cu inutilitati. Iar husele de pe scaun, daca sunt musai, aveti grija sa fie pe masura scaunului pentru ca altfel riscati sa va alegeti cu glezne de domnite scrantite pe motiv ca al naibii toc se prinde tot timpul in materialul de la husa!

- O mireasa trebuie sa fie frumoasa in ziua nuntii. Si in general este. Are stralucirea aia aparte, radianta, de femeie fericita - fie din dragoste (varianta romantioasa) fie din vanitatea feminina care face orice femeie sa isi doreasca sa fie in centrul atentiei, admirata, invidiata (de ce nu!?) si sa se simta bine atunci cand se intampla acest lucru! Dar fetelor, nu exagerati cu fondul de ten! Tencuiala sta bine pe casa nu pe fata! Sunt perfect de acord ca reprezinta o masca foarte buna pentru sutele de pupaturi pe care le veti primi...dar e mai bine mai natural! Stiu si conceptia coform careia "arata mai bine la poza". NU! Mai ales la cununia civila care de obicei e ziua!

- Un alt aspect de care tine reusita unei petreceri de nunta este amplasarea locurilor in sala si modul cum este aceasta aranjata. Cel mai bine este cand totul se petrece intr-o singura sala si invitatii sunt toti alaturi de miri in acelasi loc. Asta este modul ideal! Daca nu se poate astfel, cel putin faceti in asa fel incat toti invitatii sa vada ringul de dans. Daca nici asa nu se poate...ghinion! Sperati sa aveti un DJ sau MC cu talent si o sonorizare buna prin toate incaperile unde se desfasoara nuntile. Si vorbiti cu cei mai buni prieteni dintre cei care vor fi "exilati" sa va inteleaga si sa fie cat se poate de cooperanti la dans. In general, daca nu se vede ringul, lumea nu prea se indeamna la dans...Mai ales daca nu face parte dintre prietenii apropiati ai (macar) unuia dintre miri.

- Alte momente importante, care de obicei sunt pierdute din vedere: Orezul si graul de la cunia civila sau tunuri de confetti in functie de preferinte (gasiti pe cineva sa se ocupe, sa procure si sa imparta) - de obicei e un aspect care se uita la momentul respectiv! Tot asa, rugati in prealabil pe cineva care sa se ocupe de preluarea florilor din bratele miresei la cununia civila. De obicei nu este nimeni pe faza decat atunci cand nu se mai vede persoana ce trebuie pupata, si ea saraca nu prea are timp sau catre cine sa strige!

- Aranjarea la mese este iar o problema delicata. Pentru ca trebuie sa tineti seama de cunostinte, prietenii si dusmanii...mai exista si asta! Mai ales daca e nunta cu multe persoane! Plus ca o noapte/seara intreaga, danseaza lumea ce danseaza dar trebui sa mai si schimbe o vorba ca deh! suntem fiinte sociale!

- Discutia cu locatia trebuie sa tina cont de ceea ce se poate oferi si de ceea ce se poate aduce extra. Eu personal sunt pentru adus decoratiuni si muzica din afara! Altfel se va incarca mult si inutil nota de plata. Mai ales ca de obicei se baga pe gat diverse inutilitati cu titlul de obligatie.

- Recomandabila este desemnarea unui membru al unei familii, sau un prieten care sa fie responsabilul de petrecere. Sa fie cat de cat cu ochii pe chelneri si pe modul de serivire, sa tina legatura cu seful de sala. Este trist ca dupa o intreaga desfasurare de forte, mobilizari, emotii si nervi (pentru ca vor fi si astia) sa strice seara un (sau mai multi) chelner neavizat, care s-a certat cu iubita la pranz si e mofluz sau nervos sau fara chef! Este incredibil cat de tare strica cheful invitatilor un pahar gol pe masa! Micile detalii conteaza, si voi, ca miri nu trebuie sa va bateti capul cu problemele astea atunci! Si chiar daca ar trebui...nu ati putea! Si nu are rost sa va enervati...

Cu putina organizare, managementul organizarii unei nunti se poate face fara nervi si stres. La fel ca in business...

Spor!

Later edit: Pentru ca mi s-au cerut sa postez si alte 2 idei care mi-au venit ulterior din diverse discutii si care sunt de fapt sfaturi pentru invitati:

1. Pentru binele mirilor si bunul mers al petrecerii este necesar ca si invitatii sa fie "suporttive" ( nu prea stiu sa traduc acest cuvant in romana) asa ca incercati sa evitati sa cumparati trandafiri ale caror codite nu sunt curatate de spini! Este foarte neplacut pentru mireasa si stirbeste mult din placerea primirii de flori (pe care oricum nu va stii de la cine le-a primit si oricum nu conteaza prea mult pentru ca vor fi dsfacute, impartite, lasate pe undeva). Trandafirii sunt flori frumoase intr-adevar, dar spinii nu!

2. Un alt aspect la care ar trebui sa va ganditi, voi invitatii, este ca daca vreti sa faceti poze cu mirii spuneti-le direct. Nu asteptati sa vina ei pe la fiecare sa faca poze, pentru ca asa se duce seara! E seara lor si merita sa se distreze nu sa faca poze si sa pupe de 3, 4, 5 ori aceiasi oameni si sa auda de tot atatea ori aceleasi urari. Mai ales daca numerul invitatilor depaseste 100 de persoane. Cautati-i, ochiti fotograful (sau, mai sigur, veniti cu propriul aparat) si rugati-i sa faceti o poza impreuna! E mai sigur asa!

5 comentarii:

Nick Naumof spunea...

Foarte fain :)

Ai experienta :)

Ai putea sa-ti dai un doctorat pe acest subiect...

Georgeta spunea...

Desi suntem din generatii despartite de "niste" ani buni sunt de perfect acord cu parerile
semnalate vis-a-vis de nunti!
Poate ca parinte esti un pic surprins cind decid "copii"....dar cind copii sunt deja adulti si AU CAPACITATEA DE A DECIDE e bine sa ajuti cind ti se cere....si va fi bine!Eu sunt mindra de cum au solutionat copii mei toate problemele cu nunta si faptul ca ei au fost sufletul petrecerii toti invitatii s-au simtit minunat indiferent de varsta,tara,pregatire

DeepBlueSunshine spunea...

Astept later edit 1 si later edit 2, as promised :)

Ioana (Abe) spunea...

Imediat ce imi aduc aminte si am timp :))

Georgeta spunea...

Foarte corecta observatia cu pozele ! In atitea emotii,oligatii ,si na, distractii evident ca modalitatea sa obtii o poza cu mirii este cea...directa !
Aici invitatii trebuie sa fie pe faza....caci si fotograful face ce poate... apoi regreti ca nu ai avut initiativa sa faci o poza!