vineri, 12 septembrie 2008

Mentorul in cariera - Cine nu are sa faca rost!

Dupa cateva evenimente petrecute saptamana asta si un pranz cu Claudiu ieri, mi-a revenit o idee in care cred de cand am pasit pe drumul carierei profesionale: cat de mult conteaza sa ai de la cine invata! Cat de mult se vede in dezvoltarea ulterioara a unei persoane daca a avut sau nu un "mentor" (de la cine invata)in viata profesionala...si nu numai.

Cand esti tanar si in zorii carierei este foarte important si util pentru tine ca proaspat aspirant la statutul de “profesionist” intr-un domeniu, sa ai un mentor. Un mentor care nu doar sa te invete sau sa te initieze in “tainele” domeniului in care vrei sa profesezi, ci sa iti confere o atitudine de business, o atitudine fata de afacere si relatiile de afaceri, sa te inspire, sa te motiveze sa iti depasesti limitele, sa fii mai mult decat crezi ca poti fi. Un mentor trebuie sa vrea sa te inspire, sa ii placa sa faca acest lucru, sa iti ofere know howul cu draga inima si din pasiune! Trebuie sa stie ca face acest lucru nu numai pentru tine sau pentru el…ci si strategic vorbind, pentru ca tu la randul tau sa ii poti invata pe altii si astfel sa contribuie la formarea unei forte de munca “calificate” si profesioniste. Un astfel de om intelege ca a forma oameni si a invata oameni este un beneficiu al tuturor si cedarea de know how este normala si nu considerata un furt. Sunt acei oameni care isi trateaza “ucenicii” (indiferent daca sunt sau nu in subordonarea sa) ca egali, ca oameni rationali si inteligenti, capabili sa gandeasca singuri – si mai mult impulsioneaza acest lucru. Ajuta fara sa judece, stimuleaza gandirea fara a fi sarcastic, da indicii clare si comunica bine!
Un mentor identifica si valorifica atuurile persoanei cu care lucreaza; in acelasi timp impulsioneaza autodezvoltarea si “reducerea” punctelor slabe.

Cred ca asta este trasatura care il defineste: pasiunea pentru ceea ce face – si face bine!

Este un avantaj substantial sa ai de la cine sa inveti, sa te poti forma alaturi de un profesionist in domeniu, sa te faca sa iti placa domeniul in care vrei sa faci cariera, sa iti arate atat partile frumoase cat si cele “intunecate” in asa fel incat sa iti inspire pasiunea pentru domeniul respectiv.

Din punctul meu de vedere rolul unui mentor este sa iti “creioneze” o traiectorie in business, sa te ajute sa te autocunosti si sa iti dai seama ce vrei si ce poti “sa ajungi cand vei fi mare”. Fericiti cei care au avut parte de asa ceva! Mentorii adevarati sunt foarte rari. Eu personal in viata mea am intalnit foarte putine persoane de acest gen. Iar pe cei pe care i-am intalnit incerc sa ii pastrez langa mine!

Un comentariu:

Dan-Octavian Cătană spunea...

Ai mare dreptate Ioana. Un mentor este foarte important in dezvoltarea unei persoane. In Romania chiar sunt foarte rari. Singura initiativa coerenta in acest sens de la noi pe care eu o cunosc este http://v1.mentorship.ro/. Mi se pare o initiativa de apreciat.