duminică, 2 martie 2008

Marketer sau Sisif!?

Legenda lui Sisif se refera la munca in zadar. Sisif a fost pedepsit de catre Zeus la o cazna perpetua: el a fost sortit să urce un deal impingand vesnic o stanca uriaşa, care o data ajunsa in varf, se rostogolea din nou la vale si cazna era reluata. Cam asta se intampla si cu activitatea de marketing din multe companii din Romania anului 2008.
Teoretic marketingul ar trebui sa fie ceea ce ridica o companie, o face cunoscuta, o face sa se adapteze la piata si sa raspunda cat mai eficient nevoilor si dorintelor clientilor. Teoretic! In realitate nu sa intampla intotdeauna asa. Marketingul, ca activitate, departament sau persoana, este vazut doar ca un consumator de resurse. La marketing nu se face decat sa se cheltuie bani fara un efect vizibil. Oare?! Dar hai sa o luam punctual:
Situatia 1. Proaspat angajat intr-un post cu responsabilitati de marketing. Vii cu entuziasm intr-o firma...studiezi (sau deja stii) piata, ai idei, te ambalezi, faci o multime de actiuni, le gandesti, le planifici, le bugetezi, te gandesti ce tare ar fi....te duci la organul de conducere..si tzeapa! Ti se demonteaza rand pe rand: nu avem buget, nu am mai facut e asa ceva, activitatea nu se preteaza, nu are rost, prea multi bani, nu ne trebuie, de ce am face asta...si alte obiectii de acest gen! Si uite asa te “dezumflii”...si ajungi sa te ocupi de pixuri, mailuri si alte activitati (in cel mai fericit caz cand nu ajungi sa te ocupi de activitati din cu totul alte domenii)...care s-au facut si pana acum si s-au dovedit de succes deci “de ce sa schimbam ceva ce merge?”
Situatia 2.Te gandesti sa faci ceva diferit – sa intrii mai puternic in on-line, site-ul mai bine pus la punct, optimizat, un blog, newsletter si alte activitati pe Internet (care in principiu necesita si ceva bani daca tu ca director de marketing nu ai si cunostinte de programare, webdesign, seo, usability si eventual scriitor/poet/designer/grafician etc )...tzeapa again! De ce? Nu are sens! Seful pur si simplu nu intelege ca in zilele noastre on-line-ul este un principal “teren de joc” pentru comunicare/marketing/promovare.
Situata 3. Ti se spune ca esti prea mic/tanar etc – cum poti tu sa vii cu propuneri/idei. Ce stii tu? Comenteaza asta! Si atunci nu te intrebi: “oare de ce imi platesc oamenii astia salariul si ce caut eu aici?!”
Situatia 4.Vanzarile cresc – ura pentru departamentul de vanzari! Vanzarile scad – hua ptr dept de marketing si actiunile sale defectuoase de comunicare! Nu conteaza ca distributia nu e ok, nu conteaza ca cei care presteaza serviciile nu sunt in totalitate pregatiti, nu conteaza ca nu sunt respectate promisiunile, nu conteaza ca produsul are probleme, nu conteaza ca service-ul lasa de dorit, nu conteaza ca atitudinea angajatilor e de-a dreptul jignitoare…COMUNICAREA e defectuoasa !!! Sa dam cu pietre ! Aaa...sa nu fiu inteleasa gresit! Marketingul ar trebui sa se implice in toate cele 4 directii: produs, pret, distributie, promovare. Dar cati oameni din departamentele de marketing chiar fac lucrul acesta? Fie timpul, fie conducerea impiedica implicarea celor ce ar trenui sa aiba un cuvant de spus! In cate companii directorii nu sunt direct implicati (la nivel de decizie) in tot ceea ce inseamna marketing si mai ales comunicare? In cate companii bugetul si decizia apartine exclusiv responsabilului de marketing?
Situatia 5. Daca responsabilul de marketing spune ca “e o problema la produs !” sau la logistica, sau la distributie...raspunsul, de cele mai multe ori este: “pleaca mai de aici…ce stii tu ? vezi-ti de reclamele tale...ce? eu ma bag peste activitatea ta?” Cand o sa inteleaga toata lumea ca trebuie sa lucreze impreuna la modul real! Cand o sa se inteleaga faptul ca o companie este ca o barca si ca trebuie sa vasleasa toti in acelasi sens pentru a putea inainta! Daca va angajati un om la marketing/comunicare si in principiu are si idei, stie despre ce vorbeste (ca doar de aia a fost angajat!) lasati-l oameni buni sa-si faca treaba! Un marketer cunoaste piata! Cerceteaza piata! Lasati-l sa vina cu recomandari, sa reprezinte compania acolo unde este nevoie de o parere pertinenta asupra pietei, oportunitatilor etc.
Cam astea ar fi principalele situatii. Evident cu variatiuni pe aceeasi tema. Am in continuare cateva recomandari pentru cei care au pretentii de a “avea marketing” in companie – adica pentru conducere in general:
- Rezultatele marketingului de cele mai multe ori nu se intampla MAINE! Activitatea de marketing nu implica un rezultat in 24 de ore reflectat in vanzari sau profit. Acolo e treaba vanzarilor. Marketingul e mai subtil ...e de lunga durata...dar durabil!
- Creste piata? Va trage afacerea oricum in sus? Ce nevoie mai aveti de Marketing! Gresit ! Marketingul este combustibilul afacerii – face legatura cu piata si cu clientii !
- Marketingul nu este consumator de resurse ! Marketingul face fundatia pentru un zgarie nori !
- Cand o sa invatati sa ganditi pe termen lung? Rata demisiilor in urma participarii la traininguri/cursuri/mastere/mba-uri este f mare! De ce? Pentru ca oamenii se deschid la minte si realizeaza ca nu pot apilca ideile in compania la care lucreaza! Nu mai trimiteti oamenii aiurea la curs, doar pentru ca e trendy, ca sa nu le mariti salariul, ca sa ii fidelizati! Ascultati-i ce au de zis in urma trainingului. Vin cu idei si entuziasm ceea ce nu poate fi decat benefic ptr firma. Totodata, in marketing fluctuatia de personal e f mare! Si ce se intampla? Vine o persoana noua in departament...care evident va vrea sa schimbe ceva...vine cu idei, si s-au dus pe apa sambetei toate valorile, misiunea, obiectivele etc! Aveti un markter bun..lasati-l sa isi faca treaba!
- Nu mai considerati ca nu aveti nevoie de marketing! Va veni vremea cand o sa aveti! Si atunci veti da din colt in colt! Ganditi in perspectiva!

Un comentariu:

Coyote spunea...

Ai uitat incheierea, Abe... AMIN!