miercuri, 30 septembrie 2009

Dupa Online Business Forum - uri

...sau ce s-a intamplat/discutat/prezentat la cele doua editii ale Conferintei Online Business Forum (Brasov & Pitesti).

Sa le luam pe rand - Ce am observat:

- In primul rand mi-a placut naturaletea cu care a fost organizat si modul cum s-a desfasurat actiunea. Nimic pompos, nimic "stiff", toata lumea a vorbit cu toata lumea...a fost o atmosfera relaxata creata de oameni care au venit sa ceara niste informatii de la oameni dispusi sa ofere aceste informatii. Nu stiu informatii exacte dar sunt convinsa ca s-au pus bazele unor colaborari interesante pe acolo.

- In ambele locatii oamenii au fost curiosi si dornici de a primi informatii. Desi la Pitesti s-au pus mai multe intrebari, parca totusi la Brasov interactivitatea a fost mai mare, inclusiv in pauze. Chiar si participantii au fost ceva mai multi. La Pitesti in schimb, terasa pe care s-a adunat lumea a fost mai prietenoasa, fiind o vreme excelenta si o bere buna! :)

- Din punct de vedere informational tot ceea ce s-a transmis a fost bine structurat si usor de inteles. Practic, puse cap la cap discursurile speakerilor pot alcatui un bun ghid de start-up in online. Practic ai acolo tot ce iti trebuie...restul depinde de fiecare om!

- Pentru mine nu au fost neaparat noutati, insa mi-a placut modul de livrare a informatiilor si prezentarile pertinente, punctuale si practice. Mai ales cu exemple practice - unele din ele.

Cine a vorbit:

La Brasov, speakeri au fost:

- Andrei Radu de la revista Link2ecommerce, reprezentant al Asociaţiei Naţionale pentru E-Commerce, - care a facut in prezentarea sa (Comertul Electronic in Romania - Date, cifre, nise) o analiza asupra mediului comercial online din Romania, analiza ce a inclus evolutia comertului electronic din 2004 pana in 2009 din perspectiva platii online cu cardul, evolutia numarului de magazine online (desi an de criza, Andrei a mentionat faptul ca multe din magazinele inscrise la GPeC sunt start-up-uri) si o trecere in revista a niselor comertului electronic local. Recomandarea lui pentru un antreprenor cu ganduri de afirmare in comertul online a fost axarea magazinului pe nise precum: servicii (soft, consultanta etc), haine si articole de vestimentatie si moda, turism, rezervari de bilete, florarii si cadouri, acestea fiind cele mai "confortabile" din punct de vedere al investitei, adaosului si profitabilitatii pentru cineva aflat la inceput de drum. Alte puncte atinse au fost: Cum incepem un startup - cateva recomandari pertinente pentru un start-up de succes, Cat costa un magazin online si Bune practici in e-commerce cu exemple de "asa DA" si "asa NU". Andrei a mai prezentat si ANEC - asociatia pe care o reprezinta si care are ca obiectiv aducerea laolalta a tuturor entitatilor din domeniul comertului electronic (nu doar magazine online, ci si procesatori, banci etc.)

- Peter Barta - de la Fundatia Post Privatizare si-a inceput prezentarea cu o declaratie indrazneata (bazata pe informatii de la INS) prin care spunea ca doar 8% din IMM-uri au integrat IT&C in activitatea lor - afirmatie ce a trezit un pic de polemica din partea unui reprezntant al auditoriului. Peter a vorbit despre proiectul esimplu.ro care este un instrument online adresat IMM-urilor pentru a le facilita intelegerea mediului de afaceri, accesul la diferite resurse (legislative, module de elearning, consultanta), vizibilitate in mediul online etc. Este un proiect finantat de Comisia Europeana care a fost demarat in 2007. Portalul pune la dispozitie resurse atat pentu companii straine interesate de derularea afacerilor in Romania, cat si pentru IMM-uri locale. Peter a mai enumerat motivele si avantajele pe care le-ar avea o companie mica pentru a se inscrie in esimplu.ro

- Bogdan Manolea care a vorbit despre 6 pasi de urmat pnetru a aea o prezenta online corecta (cu focus in special pe magazine online, dar cu un minim proces de gandire, cei 6 pasi pot fi extrapolati pentru orice afacere online). Bogdan si-a inceput discursul intr-un fel motivant: e simplu din punct de vedere juridic sa faci business pe Internet. Apoi a enumerat cei 6 pasi: Vizibilitatea companiei din spatele magazinului/site-ului (pe site este neaparata nevoie sa fie datele de identificare ale companiei/formei juridice care detine si opereaza site-ul - CIF, date de contact complete, persoana de contact, adresa fizica), Numele de domeniu (mare atentie la alegerea numelui de domeniu si posibilitatea ca acesta sa interactioneze cu o marca deja inregistrata - ceea ce creeaza probleme in derularea ulterioara a afacerii. De aceea recomandarea lui Bogdan este sa faceti o cercetare inaintea definitivarii alegerii numelui de domeniu in bazele de date disponibile public sau centralizate pe blogul lui), Evitarea SPAM-ului - ce inseamna ca faci spam si de ce nu e bine, Procesarea datelor cu caracter personal (este bine sa ne inregistram la Autoritatea Nationala si daca tot ne-am intregistrat si respectam niste obligatii, este indicat sa facem si public acest lucru pe site; si daca tot colectam date trebuie sa asiguram si protectia lor - deci iar atentie la sistemele de securitate pe care le folosim; interesanta mentiunea lui referitoare la faptul ca nu e necesar sa colectezi CNP-ul); Obligatia respectarii dreptului de a returna produse (interesanta ideea ca nu trebuie obligati cumparatorii sa returneze produsele in ambalajele originale - pentru ca nu exista o lege care sa ceara acest lucru si o alta ideea interesanta absenta notei privind returul produselor mareste termenul de returnare de la 10 la 20 de zile) si ultimul pas Afisarea pretului corect (adica sa spuna clar tot ceea ce include sau nu acel pret: taxe de transport, TVA, timbru verde etc)

Codrut Precup de la Markinstinct a prezentat ce inseamna de fapt marketingul integrat, cum se realizeaza si mai ales unde este locul online-ului intr-o campanie integrata de marketing. Demarat cu prezentarea evolutiei marktingului de la 4P la modelul SIVA, discursul lui Codrut a acoperit si zone mai tehnice dar si un studiu de caz practic in care a prezentat rezultatele obtiute de o companie dupa 3 luni de implementare a online-ului in strategia de marketing si revizuirea modului de conectare a intstrumentelor folosite! Cateva idei care mi-au placut: "Activitatea de marketing este atat de importanta incat nu trebuie lasata doar pe mana marketerilor ci si managerul/antreprenorul trebuie sa se implice activ"; Modelul SIVA prezentat de el are beneficiul atat a atragerii consumatorului in mixul de marketing si in activitatile propriuzise cat si avantajul masurabilitatii - concept pe care s-a pus accent foarte mult; Etape interesante in dezvoltarea unei strategii de marketing pe acest model: Awareness - Atragerea clientului si determinarea lui sa ceara mai multe info+produse/servicii - Retentia si fidelizarea.

- Liviu Taloi a preluat ideea masurabilitatii de la Codrut si a prezentat notiuni introductive de Web Analytics. In prezentarea lui, Liviu a exlicat de ce este necesara implementarea Google Analytics si efectiv, cum se poate face acest lucru, cu exemple concrete. A scos in evidenta cum functioneaza, care sunt avantajele, la ce poate fi folosit GA si de ce si ce facilitati ofera. Recomandarea lui Liviu a fost de a citi cartea Web Analytics An Hour A Day scrisa de Avinash Kaushik. Alte puncte de interes din prezentare au fost descrierea serviciului Google URL Builder si la ce foloseste el, mentionarea raportului de e-commerce care trebuie implementat de orice magazin online si fara de care este "foarte grav".

- Claudiu Gamulescu a incheiat conferinta de la Brasov foarte dinamic (si amuzant totodata) cu intrebarea "Cat costa un kil' de online?" (desi subiectul a fost cat se poate de serios si transant). Practic a atras atentia asupra faptului ca mai toata lumea se axeaza pe bani si pe intrebarea "cat costa" in momentul in care se hotaraste fie sa demareze un proiect online fie sa foloseasca Internetul ca instrument de business. Orientarea nu trebuie sa se faca spre partea financiara (pentru ca de multe ori aceasta este vazuta ca o piedica) cu catre plus valoarea pe care online-ul o aduce unui business. Pe de alta parte nu inseamna ca Internetul nu costa, insa costul este derivat din raportul Internet vs Timp. Costurile unui proiect online tin strict de cel care demareaza proiectul. Sunt insa cateva aspecte care pot duce la minimizarea costurilor: Dimensionarea corecta a necesitatilor fiecarui antreprenor/proiect, Gandirea corecta a componentelor unui proiect online (proiect, executie, verificare, marketing, masurare, client service), Diferenta dintre "site" (oricat de mic) si "instrument online prin care vreau sa vand/ sa imi pun la dispozitia clientilor produsele/serviciile". De asemenea este important de stiut ca acest cost al Online-ului are si niste componente: costuri directe, costuri ascunse (cele mai periculoase), de informare, stress & Service (in special medical rezultat al uzurii daorate stressului), etc. Concluzia este ca fiecare site costa atat cat vrem noi sa coste si recomandarea lui Claudiu este sa Nu ne mai intrebam cat costa ci cu ce ne alegem!

La Pitesti majoritatea speakerilor au fost schimbati (cei mai multi Pitesteni relocati), venind insa cu prezentari aflate cumva in continuarea subiectelor expuse la Brasov. Impreuna, cele 2 editii cred ca se pot foarte bine cumula intr-un ghid al celui care vrea sa inteleaga si sa foloseasca online-ul pentru business - indiferent daca este antreprenor sau manager.

Au vorbit - in ordinea intrarii in scena:

- Codrut Precup - cu prezentarea legata de Marketing Integrat

- Mugur Frunzetti (a carui prezentare "Marketing si ROI pentru Magazinele online" o gasiti si pe blogul sau)care a vorbit despre cum sa faci bani pe Internet in loc sa ii cheltui. Subiect interesant, captivant prin definitie prezentat si intr-un mod degajat - ceea ce bineinteles a atras atentia publicului. Desi adresata preponderent magazinelor online, dupa cum a spus si autorul, prezentarea poate fi foarte usor aplicata oricarui tip de afacere online. Mixul de marketing prezentat si utilizat in online se pare ca este un pic mai dezvoltat decat cel clasic si contine Politica de produs (ce vindem? si aici s-a atras atentia asupra alegerii niselor care este definitorie pentru succesul unei afaceri online), politica de pret (in Romania se pare ca a fost adoptata in randul majoritatii magazinelor online politica "cel mai mic pret"), User Experience (ce inseamna si cum se manifesta el in online), Pozitionarea (locul unde cele mai multe afaceri gresesc. Recomandare: mare atentie la alegerea pozitionarii: cum ma diferentiez fata de altii, care este avantajul meu cel mai important), Servicii (modul si calitatea serviciilor este o componenta importanta a marketingului. Afirmatie sustinuta de un exemplu practic legat de call center-ul unui magazin online), PR, Publicitate (subiectul cel mai detaliat atins la nivelul prezentarii, cu metodele detaliate ulterior fiecare in parte: SEO, AdWords/AdSense, Bannere, Concursuri, Advertoriale/PR, Price Grabbere, Social Media). Dar inainte de a intra in subiectul "fierbinte" al publicitatii online, Mugur ne-a definit ce inseamna ROI, de ce e important de analizat si care sunt etapele studierii ROI: Planificarea (cum facem marketing), Crearea continutului campaniei, Implementarea, Masurarea efectelor, Calcularea ROI, Adaptare si Masurare din nou. Finalul prezentarii a constat intr-o analiza reala pe un tabel dintr-o campanie actuala si cat se poate de reala, cu definirea termnilor din tabel, analizarea lor, interpretarea live a rezultatelor.

- Peter Barta cu prezentarea portalului esimplu.ro

- Adi Stan de la DWD a prezentat alternativele de platforme pe care le are un antreprenor/manager la dispozitie pentru crearea unui site - open sau platite, Wordpress, Joomla, CMS-uri precum typo3 sau altele, au fost prezentate si analizate sumar - cu avantaje si dezavantaje, intr-un stil un pic cam tehnic (dupa parerea si gustul meu cel putin). Ce a fost interesant a fost ideea cum ca degeaba iti alegi o super platforma, sau iti faci un super site daca nu pui nimic relevant in el...asa ca site-ul nu mai este de mult "un fluturas" ci un instrument de comunicare, interactionare si dialog cu clientii.

- Catalin Constantin de la NewsMan a vorbit despre e-mail marketing - avantaje, best practices, sfaturi si recomandari referitoare la implementarea unei campanii de e-mail marketing. Pasii unei campanii:colecatrea datelor (point of collection), segmentare & targetare, personalizare (nu doar nume si prenume ci si content), urmarire, masurare, adaptare. Din punctul meu de vedere e-mail marketingul este o activitate care tine de bun simt si fler de business, si desi nu ma consider nici pe departe o specialista, ceea ce a expus Catalin nu a reprezentat ceva nou sau filosofic. Insa pentru cineva aflat la inceput de drum informatiile prezentate pot constitui un bun punct de plecare si apreceire a nevoii de e-mailing. Cateva idei pe care le-am remarcat totusi: formularul de colectare a datelor trebuie sa fie cat mai simplu si sa vizeze minimul de date relevante; o alta metoda de colectare pe langa acest formular este abonarea prin mesaje tranzactionale - care mi s-a parut o idee interesanta, pentru ca deja persoana respectiva ti-a fost client sau a facut o activitate la tine pe site ceea ce inseamna ca deja a avut User Experience (in masura in care a fost placut si activitatea site-ului este de asa natura, creste probabilitatea de abonare); forma grafica a newsletterului sa fie asemanatoare cu site-ul si sa faciliteze identificarea grafica a celui care trimite (cromatica, logo), adresa de reply este recomandabil sa fie functionala - nu de genul noreply.

- Ovidiu Joita de la iAgency a vorbit despre evolutia si eficienta site-urilor web. Nu este suficient sa ai un site frumos daca nu este si eficient: vizitatori + conversie. O idee interesant expusa: "un site bun poate deveni un al doilea departament de vazari". Ovidiu a enumerat si prezentat indicatorii de eficienta Google: pagerank, nr de pagini indexate, Backlinkuri, "cuvinte cheie" pe prima pagina Google. Prezentarea a fost facuta la nivel ok, punctual, pentru un public aflat la inceput in acest domeniu. A urmat o polemica interesanta despre alegerea numelui de domeniu: SEO vs Imaginea firmei (in special pentru nume de domenii in limbi straine sau cu o fonetica "tricky": 2 L, 2 S etc.).

- Adrian Soare - a sustinut o prezentare informala si non-conformista, poate in ton cu subiectul: Social Media pentru Business! De ce Social Media? Nu doar pentru ca acum alegerile se fac pe baza de incredere si recomandari (asta se face din mosi-stramosi) dar pentru ca acum informatia (in special cea negativa) circula mult mai repede prin intermediul acestui canal numit Social Media. Nu mai este valabila idea de PUSH - de la advertiser la toti consumatorii, ci acum se merge f mult pe DIALOG - Advertiser - consumator - grup. Acum userii isi creaza singuri distractia - modul in care isi ocupa timpul liber. Pe de alta parte, Adrian a atras atentia ca nu este suficient sa iti faci cont in retele sociale ca sa zici ca esti prezent ca afacere in Social Media - si nici indicat! Prezenta in Social Media inseamna Interactivitate, Comunicare si Dialog. Si a recomandat si 3 pasi pentru a avea o prezenta corecta in SM: Asculta! (monitorizare prin Google Alerts, Twitter, RSS) Implica-te (Blog, Twitter, Facebook, YouTube, Flickr, LinkedIn), Masoara! (audienta, reputatia, influenta, loialitatea, angajamentul, actiunea ).

- In finalul editiei de la Pitesti, Claudiu Gamulescu a incheiat cu o prezentare diferita fata de Brasorv - mai motivanta, mai transanta - referitoare la Piata Romaneasca de Internet in ansamblul ei. Concluzia este ca piata autohtona este inca mica fata de ceea ce se intampla in restul Europei (ceea ce mie mi-a ridicat o intrebare pe care am sa i-o adresez insa pe grupul dedicat). Procentele referitoare la online-ul romanesc comparativ cu Europa nu au atins inca 2 cifre. Chiar daca pe anumite nise concurenta este considerabila, per asamblu sunt inca putini concurenti la nivel de piata de online. Cu toate astea foarte putini antreprenori acorda interes Internetului pe zona de creare de valoare economica. Exista 3 tipologii prezente in online: canal de vanzare, Internetul ca mediu si cumparatorii. Totodata se observa o lipsa a cifrelor pe anumite domenii in online: B2B, Servicii, Informatii, Subscription, Games, Newsletter. Ceea ce lipseste romanilor este educatia de a plati pe Internet (nu doar in e-commerce, dar si in sectorul info/classifieds etc) si perceptia mediului digital ca si canal de vanzare - se poate vinde orice pe net! Iar concluzia a fost: "E loc pe Internet orice am face"! Numai sa vrem!

S-a si twitterit un pic ( se pare ca au mai twitterit si altii in afara de mine! :)) ) - cateva date statistice prin amabilitatea lui Ciprian si Spixii: tagul OBF Brasov a adunat 22 de mesaje de la 6 utilizatori iar pentru OBF Pitesti lumea a fost ceva mai alerta 39 de mesaje de la 8 utilizatori. S-au luat in considerare numai cei care au folosit #obfbrasov si #obfpitesti.

Au scris pe blog in timpul si post-OBF Gabi Boaca si Flavius Vasilescu si KillerInc. Si o concluzie trasa de Claudiu - MC-ul acestor evenimente, pe care il felicit inca o data si pe aceasta cale, pentru ideea si organizarea evenimentului!

In urma acestui eveniment am ramas cu o intrebare (mai multe de fapt): Unde sunt doamnele din online-ul romanesc? Nu am putut sa nu remarc ca speakerii au fost numai barbati ceea ce a trezit samanta de feminism din mine si m-am revoltat: nu exista si antreprenoare/profesioniste online demne de a livra know - how in domeniu? Chiar sa fie Internetul o lume a barbatilor?

Postez mai jos imagini de la cele doua evenimente pana cand vor fi gata si filmuletele:





Si...promit curand si filmarile! :)

Marketing de fotbal



Am fost aseara la meci, la Urziceni United vs VfB Stuttgart. M-am dus de curiozitate. Nu am fost niciodata la alte meciuri decat ale Romaniei si Stelei.

Probabil ca asa a ajuns si marea majoritate a oamenilor din public. Cred ca fost cea mai mare concentratie de public feminin pe care am vazut-o la un meci. Si cei mai multi copii. In fata noastra era o familie cu un pusti care nu cred ca avea mai mult de 2 ani. Iar la intrare mai erau tati cu copii de pana in 5 ani. Inteleg de aici ca multa lume este dornica sa vina pe stadion dar are retineri din varii motive pe care nu le enumar aici pentru ca se stiu.

Mi-a placut meciul, a fost asa...calm! Cel putin in prima repriza, tindea sa devina plictisitor! A doua repriza a fost mai alerta si mi-a placut cum s-a schimbat si atmosfera pe stadion. Inainte de meci un prieten de-al meu a invitat la masa 3 suporteri ai Stuttgartului care vroiau si ei sa bea o bere dar nu mai aveau loc la masa. A fost fun! Din pacate sentimentul de bine si de distractie cu care ne-am intdreptat spre stadion s-a risipit brutal in fata turnichetilor unde iar (ooofff!!! nu s-or mai civiliza si organizatorii astia) ne-am inghesuit ca vitele in replicile si sub privirile sarcastico-ironice ale stewarzilor...Oare e chiar atat de greu de inteles ca suntem oameni chiar daca mergem pe stadion si ca nu meritam sa se bata joc de noi? Ambuteiajul de la intrare ne-a facut sa pierdem si primele 5 minute din meci. Deci am ratat primul gol...

N-am putut insa sa las spiritul de marketer acasa si m-am intrebat de ce Unirea Urziceni nu a facut un minim de efort pentru a-si creste capitalul de imagine?

Unirea este o echipa simpatica! Lasand la o parte realizarile indiscutabile din ultimul an, Unirea Urziceni - campioana Romaniei este o echipa care ar putea reprezenta bine fotbalul si imaginea Romaniei in afara. Si poate de asta avem nevoie!

Unirea nu are dusmani! Nu ma refer la echipele adverse de la fiecare meci, ma refer la situatii gen Steaua - Dinamo, Timisoara - Arad etc.

Din punctul meu de vedere Unirea este o echipa eleganta, cu potential de dezvoltare in viitor daca se tine de treaba!

Unirea are un antrenor simpatic si capabil. L-am admirat pe Dan Petrescu de cand eram mica si el juca la nationala!

Unirea nu prea e implicata in scandaluri - politice, de fotbal, d-astea cu care ne indobitocesc canalele media!

Deci, Unirea poate avea (si) un altfel de public. Unirea poate fi o alternativa pentru cei care s-au saturat de mizeria din fotbalul romanesc si vor un meci curat, un fotbal sincer, facut (macar aparent) din si cu pasiune pentru joc si competitie. Ar fi un moment bun pentru ca Unirea sa isi atraga mai multi fani...ba chiar o comunitate.

Si atunci ma intreb, de ce nu a facut Unirea in asa fel incat sa devina si mai simpatica? Cat i-ar fi costat daca pe scaune puneau niste cartoane, foi, stegulete de hartie in culorile echipei si cu sigla ei? Un minim acolo...sa avem si noi ce sa fluturam. Nu de alta dar cred ca doar 10% din spectatori au fost intradevar fanii Unirii...restul, gura-casca! Dar eu personal m-as fi bucurat sa pot sa sustin echipa, daca tot am venit la meci! Plus ca astfel ar fi fost atmosfera altfel...mai torida! Asa a parut mai mult spectacol de teatru...noroc cu mini galeria lui Stuttgart care mai facea scandal. Era o experienta placuta si pentru spectatori sa se stie o multime unitara. Asa fiecare a venit cu ce a putut, cu ce a stiut...cu ce a primit de la sponsori la intrare. Pacat! Atmosfera ar fi fost alta...mai ales ca lumea era si dispusa sa fie alaturi de echipa. Poate la meciurile viitoare...

Iar e pacat ca nu s-au gandit sa puna pe scaune macar cuvintele imnului Unirii. Ma rog, nu-i cine stie ce, dar era ceva acolo. Sau macar alte "poezioare" de trambitat pe stadion. Mai faceam si noi atmosfera ca la un moment dat mi se facuse frig si ma ustura limba de la atatea seminte! :)

Este drept, asa cum spunea Vlad - "pai au doar 3 meciuri in Bucuresti...de ce s-ar chnui, ca pe urma joaca la Urziceni" Da, dar capatau o imagine, o identitate, pe care o puteau apoi capitaliza. Ce daca joaca la Urziceni? Daca joaca bine poate ma mai duc la ei ca imi sunt simpatici! Poate mai vin sa joace in Bucuresti! Ideea e ca puteau face niste chestii foarte simpatice si in beneficiul lor din punct de vedere al imaginii.

As vrea sa vad mai mult marketing si comunicare din partea cluburilor sportive, mai mult angajament in angrenarea unei comunitati. Mai mult dialog! Si nu ma refer la fotbal...ci si la toate celelalte. Ma gandesc ca printr-o astfel de comunicare se pot transmite niste valori ale sportului in sine: miscare, sanatate, spirit de echipa, FAIR PLAY, competitie, unitate, performanta etc.

Si ma gandesc ca poate cel mai bine ar veni aceste "miscari" de la un club mai putin "intinat" de realitatile cotidiene...

Later Edit: Mi-a trimis un prieten de-al meu acest articol. Deci...Se poate si altfel de fotbal! Urziceni Utd - ajutati-ne sa va sustinem!!!

joi, 24 septembrie 2009

Sa gandim pozitiv!

Suntem multi care ne-am saturat sa deschidem televizorul si ziarele si sa auzim numai stiri negative, deprimante si demoralizatoare! Mugur pregateste un proiect open numai cu stiri pozitive! Pentru ca imi place si mie sa vad partea plina a paharului si pentru ca sunt de parere ca face mult mai mult bine si e mult mai sanatos sa gandesti pozitiv, pentru ca sunt convinsa ca tara asta e mai mult decat ni se spune prin presa, il sustin in demersul lui, care incepe cu un poll de alegere a numelui de domeniu. Asadar - votati si hai sa gandim pozitiv!

duminică, 20 septembrie 2009

Afacerea unei nunti

Episodul "Nunta" ocupa o fila a realitatii fiecaruia dintre noi, mai devreme sau mai tarziu...dar din pacate pare ca ajunge tot mai mult sa se transforme din placere in obligatie si din petrecere in afacere. A trecut de mult momentul in care era o simpla petrecere in care lumea se aduna ca sa bea si sa petreaca pentru (ne)fericirea celor 2 tineri.

Departe de mine gandul de a ma da cine stie ce experta in organizare de astfel de evenimente...am strans insa cateva observatii de pe la multele nunti la care mi-am facut obiceiul (prost dpdv financiar) sa particip de 2 ani incoace! Unele mai reusite, altele mai putin reusite...Am observat pe parcursul acestor ani mai multe stiluri de nunti, am avut diferite grade de implicare si am desprins niste concluzii si idei. Am in continuare prieteni si apropiati care doresc sa faca acest pas, ceea ce nu poate decat sa ma bucure. Pentru ei am hotarat sa scriu acest post, cu cateva recomandari (pertinente zic eu) referitoare la organizarea unei nunti...in plus fata de ceea ce se gaseste pe site-urile zaharoase ale organizatorilor de nunti, sau pe forumuri.

Fara indoiala in spatele unei nunti se afla o industrie. O industrie care traieste bine...din naivitatea, inocenta, lipsa de timp sau dorinta de showoff a tinerilor (sau mai putin tinerilor) moderni! Dar nu condamn aceasta tendinta...in definitiv trebuie sa manance si organizatorii de nunti ceva nu? Mai ales in conditiile astea de criza! Supravietuieste cel care se adapteaza cel mai bine nu? Marea majoritate a lor sunt o haita de "lupi flamanzi" interesati in mare de castig, mierosi la discutii si cu pretentii financiare exagerate. eu personal, daca mai aud unul care zice "este cea mai importanta zi din viata voastra nu trebuie sa va uitat la bani" il iau la suturi. Da, de acord, este o zi importanta, dar trebuie sa va uitati si la bani! Macar pentru ca faceti nunta pentru a incununa/oficializa o relatie fericita nu pentru a imbogati niste straini. Aaa...daca e facuta pentru imagine si showoff, atunci ok, banul nu mai conteaza! Nu incurajez perceptia conform careia o nunta este vazuta ca o afacere, sustin insa nuntile de bun simt! Si prin "bun simt" inteleg un stil care sa li se potriveasca mirilor...care sa fie conform cu felul lor de-a fi, nu un spectacol fals bagat pe gat de organizatori doar pentru ca asa spun ei ca este o nunta perfecta, cand de fapt perfectiunea este numai la ei in cont!

Ca orice afacere care se respecta are nevoie de o viziune, strategie, project management. Si tot ca in orice afacere care se respecta succesul este asigurat de "cap" - de conducere, de cei care dau directia de mers, conceptul si viziunea - in cazul nostru tinerii insuratei! Neaparat tinerii insuratei! Nu parinti, matusi, bunici etc. Ei n-au ce cauta in procesul decizional de ansamblu al organizarii evenimentului. Stiu...va fi o munca grea de convingere! Ok, au avut cuvantul lor in momentul M&A (Merger &Aquisition) dar gata! Nu lasi AGA sa se ocupe de un eveniment de lansare a unui nou Brand! Pentru asta ai manageri si externalizare! Sustin externalizarea (ca nu le pot face mirii pe toate evident) dar doar in conditiile in care cei care se ocupa de organizare sunt suficient de inteligenti cat sa inteleaga (si mai ales, sa respecte)dorinta clientilor si viziunea asupra intregului eveniment. Ceea ce rareori se intampla. De ce? Pentru ca pur si simplu, "clientii" nu stiu ce sa ceara! Prin externalizare inteleg: cei care fac invitatiile (si "calaretii" cu numele invitatilor de pe mese), cei care se ocupa de marturii, cei care se ocupa de aranjamentele florale si buchete, DJ, Fotografi & Video

Exista cateva aspecte de care trebuie tinut cont:

- In primul rand MUZICA face toata petrecerea! Din punctul meu de vedere muzica este cel mai important aspect al unei nunti! Poa' sa fie tone de baloane, confetti, artificii, icre negere, casa poporului sau cine stie ce palat...daca nu e muzica misto, pacat de banii dati! Deci aveti grija ce DJ/formatie alegeti, si dati-i un playlist cu recomandari inainte ca sa isi faa o idee. Ascultati formatia, informati-va inainte ce melodii vor canta, eventual alegeti o formatie/DJ pe care i-ati mai vazut performand la alta nunta (dar nu renuntati la un playlist recomandat!)

- Deosebirea pricipala fata de business este ca mirii ar trebui sa organizeze petrecerea pentru ei, nu pentru invitati (spre deosebire de business unde in centrul preocuparilor se afla clientul)! Aspect care se uita sau de care nu se tine cont in cazul a 99% din nunti! Ok...trebuie sa tii cont si de invitati desigur, dar daca stilul nuntii nu se potriveste cu felul de-a fi al mirilor...este ca si cum ar purta niste haine care nu le vin. Daca mirii se simt bine si se distreaza, o vor face si invitatii! Daca nunta e organizata numai pentru imagine, pentru a impresiona si crea niste aparente...nu e ok! Oricum nu ii veti putea multumi pe toti...deci e un demers inutil. Apoi sunt multe categorii de varsta...ceea ce implica o eterogenitate de gusturi. Organizati-va nunta asa cum v-ar placea sa fie o petrecere pentru voi! Tineti cont si de recomandarile parintilor dar nu uitati ca e petrecerea voastra si voi trebuie sa va simtiti bine! Distrati-va si dati tonul pentru ca da, toata lumea se asteapta sa fiti sufletul petrecerii. De aia, daca nu o faceti pentru voi mai intai, lumea va simti!

- A devenit o moda sa ai 100 de mii de decoratiuni si nebunii pe mese, pe scaune. Daca nu sunt neaparat necesare, husele de scaue sunt inutile si incomode. O sa vi se spuna ca daca nu aveti mii de pietricele colorate pe masa toata nunta va fi un fiascom, daca nu aveti 100 de mii de baloane, nimeni nu se va simti bine, daca nu aveti vulcani de lumina si confetti care sa explodeze cand dansati nunta nu e completa si o sa aveti 10 anu de ghinion. It's all BULLSHIT! Sunt chestii inutile, scumpe, si pe care oricum lumea le va uita la 5 minute dupa ce va iesi de la nunta! Ok, sala trebuie sa arate festiv...ca doar e petrecere, dar nu exagerati cu inutilitati. Iar husele de pe scaun, daca sunt musai, aveti grija sa fie pe masura scaunului pentru ca altfel riscati sa va alegeti cu glezne de domnite scrantite pe motiv ca al naibii toc se prinde tot timpul in materialul de la husa!

- O mireasa trebuie sa fie frumoasa in ziua nuntii. Si in general este. Are stralucirea aia aparte, radianta, de femeie fericita - fie din dragoste (varianta romantioasa) fie din vanitatea feminina care face orice femeie sa isi doreasca sa fie in centrul atentiei, admirata, invidiata (de ce nu!?) si sa se simta bine atunci cand se intampla acest lucru! Dar fetelor, nu exagerati cu fondul de ten! Tencuiala sta bine pe casa nu pe fata! Sunt perfect de acord ca reprezinta o masca foarte buna pentru sutele de pupaturi pe care le veti primi...dar e mai bine mai natural! Stiu si conceptia coform careia "arata mai bine la poza". NU! Mai ales la cununia civila care de obicei e ziua!

- Un alt aspect de care tine reusita unei petreceri de nunta este amplasarea locurilor in sala si modul cum este aceasta aranjata. Cel mai bine este cand totul se petrece intr-o singura sala si invitatii sunt toti alaturi de miri in acelasi loc. Asta este modul ideal! Daca nu se poate astfel, cel putin faceti in asa fel incat toti invitatii sa vada ringul de dans. Daca nici asa nu se poate...ghinion! Sperati sa aveti un DJ sau MC cu talent si o sonorizare buna prin toate incaperile unde se desfasoara nuntile. Si vorbiti cu cei mai buni prieteni dintre cei care vor fi "exilati" sa va inteleaga si sa fie cat se poate de cooperanti la dans. In general, daca nu se vede ringul, lumea nu prea se indeamna la dans...Mai ales daca nu face parte dintre prietenii apropiati ai (macar) unuia dintre miri.

- Alte momente importante, care de obicei sunt pierdute din vedere: Orezul si graul de la cunia civila sau tunuri de confetti in functie de preferinte (gasiti pe cineva sa se ocupe, sa procure si sa imparta) - de obicei e un aspect care se uita la momentul respectiv! Tot asa, rugati in prealabil pe cineva care sa se ocupe de preluarea florilor din bratele miresei la cununia civila. De obicei nu este nimeni pe faza decat atunci cand nu se mai vede persoana ce trebuie pupata, si ea saraca nu prea are timp sau catre cine sa strige!

- Aranjarea la mese este iar o problema delicata. Pentru ca trebuie sa tineti seama de cunostinte, prietenii si dusmanii...mai exista si asta! Mai ales daca e nunta cu multe persoane! Plus ca o noapte/seara intreaga, danseaza lumea ce danseaza dar trebui sa mai si schimbe o vorba ca deh! suntem fiinte sociale!

- Discutia cu locatia trebuie sa tina cont de ceea ce se poate oferi si de ceea ce se poate aduce extra. Eu personal sunt pentru adus decoratiuni si muzica din afara! Altfel se va incarca mult si inutil nota de plata. Mai ales ca de obicei se baga pe gat diverse inutilitati cu titlul de obligatie.

- Recomandabila este desemnarea unui membru al unei familii, sau un prieten care sa fie responsabilul de petrecere. Sa fie cat de cat cu ochii pe chelneri si pe modul de serivire, sa tina legatura cu seful de sala. Este trist ca dupa o intreaga desfasurare de forte, mobilizari, emotii si nervi (pentru ca vor fi si astia) sa strice seara un (sau mai multi) chelner neavizat, care s-a certat cu iubita la pranz si e mofluz sau nervos sau fara chef! Este incredibil cat de tare strica cheful invitatilor un pahar gol pe masa! Micile detalii conteaza, si voi, ca miri nu trebuie sa va bateti capul cu problemele astea atunci! Si chiar daca ar trebui...nu ati putea! Si nu are rost sa va enervati...

Cu putina organizare, managementul organizarii unei nunti se poate face fara nervi si stres. La fel ca in business...

Spor!

Later edit: Pentru ca mi s-au cerut sa postez si alte 2 idei care mi-au venit ulterior din diverse discutii si care sunt de fapt sfaturi pentru invitati:

1. Pentru binele mirilor si bunul mers al petrecerii este necesar ca si invitatii sa fie "suporttive" ( nu prea stiu sa traduc acest cuvant in romana) asa ca incercati sa evitati sa cumparati trandafiri ale caror codite nu sunt curatate de spini! Este foarte neplacut pentru mireasa si stirbeste mult din placerea primirii de flori (pe care oricum nu va stii de la cine le-a primit si oricum nu conteaza prea mult pentru ca vor fi dsfacute, impartite, lasate pe undeva). Trandafirii sunt flori frumoase intr-adevar, dar spinii nu!

2. Un alt aspect la care ar trebui sa va ganditi, voi invitatii, este ca daca vreti sa faceti poze cu mirii spuneti-le direct. Nu asteptati sa vina ei pe la fiecare sa faca poze, pentru ca asa se duce seara! E seara lor si merita sa se distreze nu sa faca poze si sa pupe de 3, 4, 5 ori aceiasi oameni si sa auda de tot atatea ori aceleasi urari. Mai ales daca numerul invitatilor depaseste 100 de persoane. Cautati-i, ochiti fotograful (sau, mai sigur, veniti cu propriul aparat) si rugati-i sa faceti o poza impreuna! E mai sigur asa!

vineri, 18 septembrie 2009

Demisionez...

...din postul/pozitia/statutul etc de antreprenor...sau ce-oi fi eu din punct de vedere profesional! Nici macar nu sunt convinsa daca ceea ce fac eu se cheama antreprenoriat sau e doar ambitia de a ma face ca muncesc pe cont propriu...fara sa dau socoteala nimanui :)

M-am trezit azi dimineata cu un mare chef de somn si pentru a ajunge la OpenCoffee la timp trebuia sa ma trezesc devreme, la o ora la care creierul meu are lag! Desi am ezitat daca sa ma duc sau nu (alte discutie despre antreprenoriat!?)curiozitatea a invins si m-am dus sa vad si eu ce urmeaza sa ne spuna Radu Georgescu, invitatul lui Viorel, pe care stiam ca "ni-l pregateste". Cand auzi de Radu Georgescu reactia e "oau! GeCad, Microsoft...oau!" O sa am ocazia sa stau in aceeasi incapere cu el?
Imi va raspunde la intrebari? Nu se va uita de sus la noi astia mici si wanabees? Cel putin asta era impresia mea! Si ca dovada ca impresiile se intampla sa fie de multe ori gresite...discutia de azi a fost in mare foarte naturala, normala, interactiva, cu idei bune, de "common sense"! Cred ca a fost una dintre cele mai realiste si concrete discutii despre business si antreprenoriat, fara aere si “bullshit”laudaros! Foarte interesanta povestirea procesului de exit pas cu pas si a experientei personale prin care a trcut in acest demers!

Cu toate astea au fost totusi 2 puncte abordate in urma carora m-am gandit ca e cazul sa imi iau jucariile si sa plec. In primul rand ideea cu Silicon Valley si conditionarea succesului unui antreprenor de cel putin o vizita acolo. hmm...sa ma gandesc un pic...ok, inteleg ideea - alta piata, alta viata, alti oameni, alt nivel de business, alt aer - te intorci cu o alta viziune, schimbat/a etc! Dar mi se pare un pic extrem sa spui ca nu poti deveni antreprenor in online (si de succes) daca nu stai cel putin 2 saptamani in Silicon Valley si pe la pitchuri cu investitorii pe acolo. ok...asta cu antreprenoriatul online am lamurit-o! Oricum nu eram eu convinsa ca-s facuta pentru asta! bine...mai mult ca sigur, pentru orice domeniu de business exista un silicon valley...un fel de mecca al businessului, unde sa faci calatorii initiatice si pelegrinaje intru luminarea spiritului si mintii.

Alta idee care a mai taiat un pic din avantul meu deja precar dupa atata silicon si sume cu multe zerouri, a fost aia cu varsta spusa de Paul Graham: exista o varsta propice antreprenoriatului (primului startup, de fapt)...undeva pe la 20 si ceva de ani, cat esti inca tanar, inconstient, aventuros...si fara obligatii! Ca daca vin soti/sotii si copii, responsabilitati adica, s-a terminat cu distractia! Of, of...si daca m-am apucat mai tarziu de treaba asta, nu se poate sa ma incadrez inca in “ceva”-ul de dupa 20?

Glumesc, bineinteles! Discutia a fost foarte motivanta si faptul ca am stat mai mult decat de obicei la intalnirea asta a dovedit ca toti am fost captivati! Ideile de mai sus s-au spus intr-adevar dar le-am citit printre randuri, nu ma las eu asa usor de business...mai ales ca a inceput sa-mi placa, mai am numai sa incep sa fac si bani... Mi-a placut ideea conform careia treuie sa ai mereu si niste back-up planuri in cazul in care o idee nu merge sa ai alte drumuri pe care sa mergi. La asta ma pricep foarte bine!

O parte amuzanta a fost analogia business - live issues! De exemplu modul cum iti pregatesti afacerea de exit este asemanatoare situatiei de a avea o fata: de cand se naste practic o pregatesti de exit - adica de insuratoare! Un mod bun si pe intelesul tuturor cred, de a explica si prezenta o viziune si un mod de a-ti face o strategie pentru afacere!

Alte idei interesante si mai serios expuse gasiti aici!

marți, 1 septembrie 2009

Evenimentele de Marketing/PR/Advertising si Online ale Toamnei

Am tot scotocit webul romanesc zilele astea in cautarea unui calendar complet (sau macar cu majoritatea eveimentelor la un loc) de evenimente de marketing, PR, publicitate, business si online care vor fi organizate toamna aceasta.

Am gasit unele evenimente, cred eu, cele mai importante, dar relativ dispersate. Asa ca m-am hotarat sa adun aici tot ce am gasit intr-un soi de calendar al evenimentelor de business ale toamnei 2009, deschis la completari!

In principal m-am hotarat sa fac asta ca sa imi fie mie de ajutor, sa nu uit cand sunt evenimentele care ma intereseaza si la care vreau sa particip :). Daca acest post va dovedi folositor si altora nu pot decat sa ma bucur.

10/09/2009 - WebClub
15/09/2009 - Confruntari PICANTe (1): Marketing vs Vanzari
16/09 - 17/09/2009 - WordCamp
18/09/2009 - Webstock Awards
22/09/2009 - Online Business Forum - Brasov
24/09 - 25/09/2009 - PowerCamp
25/09/2009 - Social Geek
29/09 - 01/10/2009 - PR Week, PR Awards
29/09/2009 - Online Business Forum - Pitesti
07/10 - 08/10/2009 - WebIt - Sofia, Bulgaria
20/10/2009 - Gala premiilor e-Commerce
23/10 - 24/10/2009 - IMTO - Iasi
29/10/2009 - Internetics

Pe undeva prin Septembrie ar trebui sa fie si Offline2.0 - Evenimentul organizat de cei de la pr365.ro - dar care pana acum nu au comunicat o data anume. LATER EDIT: Offline 2.0 se va intampla luni, 14 septembrie cu incepere de la ora 18, la PIzza Hut Dorobanti!

In rest, in fiecare joi dimineata ne vedem la Open Coffee pentru prezentari de proiecte, networking si...discutii libere :)

Nu omit sa adaug si celelalte editii ale Confruntarilor PICANTe din octombrie si noiembrie - 20 octombrie, respectiv 17 noiembrie, ale caror subiecte vor fi comunicate la momentul potrivit :)

Alt LATER EDIT: Liviu publica pe blogul lui un calendar al Webinariilor sustinute de el WebSell 1 - 7. Indispensabile oricarei persoane interesate de e-commerce! Iar Liviu este (testat PICANT) un "profesor" foarte bun - atat live cat si pe net!

Remarc o lipsa a evenimentelor pe teme de Marketing. Nu mai e nimic de spus despre marketing? A murit marketingul si s-a reincarnat in online? Nu mai facem Marketing decat pe net si in Social Media?
Sau sunt dar nu le-am vazut eu? Daca e asa va rog sa ma atentionati si voi completa!

PS: Nu am inclus si traininguri/cursuri ptr ca sunt multi altii care o fac si o fac mai bine si nici evenimentele semi-formale sau informale (gen petreceri, festivaluri sau tweetmeet-uri) ca sunt prea multe si nu cred ca sunt la curent cu toate, drept pentru care s-ar putea sa omit vreuna si sa mi-o iau! :)